Generatie Y
Het vorige week verschenen rapport ”Making Sense of Generation Y” van de Kerk van Engeland is gebaseerd op interviews met meer dan honderd Britse jongeren tussen de 15 en 25 jaar.
Het onderzoek maakt deel uit van de serie ”Church of England’s Explorations”, die is opgezet om de discussie in de kerk te stimuleren.Generatie Y, ook wel de ”millenniumgeneratie” genoemd, wordt in het rapport beschreven als de generatie die sinds 1982 is geboren en die opgroeide in een geglobaliseerde samenleving waar computers, internet, e-mail en sms vanzelfsprekend zijn. De onderzoekers stellen vast dat generatie Y „de eerste 100 procent consumerende generatie is waar alles, inclusief religie, een keuzemogelijkheid is geworden.”
„We constateren dat van een groeiende honger naar spiritualiteit onder jongeren, ontluikend op de rug van de teruggang van religie, geen sprake is”, aldus de auteurs. Ze dringen er bij de kerken op aan het Evangelie te blijven verkondigen aan jongeren, maar dan door middel van vormen en media die aansluiten bij hun belevingswereld.
Volgens de Anglicaanse Kerk vegen de conclusies de vloer aan met de „wijdverbreide gedachte dat hedendaagse jongeren spiritueel hongerig blijven.”