Economie

Laurus „moe" van prijsvechtende Albert Heijn

AMSTERDAM (ANP) – Laurus is moe van de aanhoudende prijsverlagingen bij Albert Heijn. „Het is telkens dezelfde grammofoonplaat", aldus een woordvoerder van het supermarktbedrijf vrijdag nadat de concurrent een nieuwe prijsverlaging heeft aangekondigd. Volgens de zegsman gaat het inmiddels om centenwerk.

19 May 2006 14:36Gewijzigd op 14 November 2020 03:46

Albert Heijn verlaagt de komende week prijzen van duizend artikelen. De prijsverlaging is de twaalfde sinds het bedrijf in oktober 2003 de prijzenslag inzette.Laurus reageert inmiddels volgens een standaardpatroon. Het bedrijf zegt dat de formules Edah en Konmar altijd al goedkoper zijn. Als de keten Super de Boer gemiddeld duurder wordt dan de Zaanse grootgrutter, verlaagt ook Super de Boer de prijzen.

„Het is een gevecht voor de Bühne. De getallen waarmee Albert Heijn prijzen verlaagt, zijn niet indrukwekkend. Iedereen is er inmiddels knap moe van", aldus de zegsman van Laurus. Volgens hem is het Albert Heijn alleen nog maar te doen om de publiciteit.

Een woordvoerster van Albert Heijn zei dat prijsverlagingen van enkele centen er wel toe doen. „Vijf cent is heel relevant als je het artikel elke dag koopt", aldus de zegsvrouw. Zij wilde echter niet aangeven met hoeveel procent de duizend artikelen, waarvan circa drie kwart A–merken, gemiddeld goedkoper worden.

Laurus heeft reden om uit zijn humeur te zijn. Het bedrijf is noodlijdend, verliest chronisch omzet en marktaandeel en zit flink in de schulden. De formules Edah en Konmar zijn al in de etalage gezet.

„Het is Albert Heijn te doen om z’n imago. Dat hebben ze daar ook nooit onder stoelen of banken gestoken", aldus Joop Holla van onderzoeksbureau GfK.

Omdat is gebleken dat de beeldvorming rond Albert Heijn niet verder verbetert, zet directeur Dick Boer de strategie onverminderd voort.

Laurus wijst op de verantwoordelijkheid van Albert Heijn voor de branche.

„We verkopen met z’n allen nu al jaren zo’n vierdhonderd producten zwaar onder de kostprijs". Joop Holla van het GfK: „Niemand had verwacht dat dit zo lang zou duren. Zelfstandigen die bijvoorbeeld C1000 op de gevel hebben staan, hebben hier last van. Ze moeten voor redding aankloppen bij banken of het hoofdkantoor".

Schuitema gaat mee in de prijzenslag, zo liet een woordvoerder weten. Hij erkent dat sommige uitbaters van C1000–winkels het niet gemakkelijk hebben.„Maar ze weten dat het onderscheidend vermogen belangrijk voor ons is". Schuitema zegt zijn franchisenemers te compenseren voor lagere verkoopprijzen.

Bijna vierhonderd van de 462 filialen worden gerund door een zelfstandige. Moe is Schuitema niet van de prijzenslag „We kunnen dit nog lang volhouden", aldus de woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer