Economie

Opta pakt telefoonterreur aan

DEN HAAG (ANP) – Telecomwaakhond Opta gaat ongewenste telefoontjes van verkopers en enquêteurs hard aanpakken. De zelfregulering door callcenters en het bedrijfsleven functioneert onvoldoende, constateerde de toezichthouder woensdag. Zij houden zich onvoldoende aan de afspraak dat consumenten bij elk gesprek de mogelijkheid wordt geboden om uit het bestand te worden geschrapt.

17 May 2006 18:43Gewijzigd op 14 November 2020 03:46

De post– en telecomautoriteit gaat callcenters streng controleren en legt bij overtredingen boetes of dwangsommen op.Veel telefoontjes voldoen niet of slechts ten dele aan de wettelijke eisen, constateert de Opta. Consumenten kunnen zich weliswaar via de website infofilter.nl afmelden voor telemarketing, maar niet alle bedrijven houden zich hieraan. De Opta zal deze zomer een klachtenprocedure openen voor telemarketing.

De toezichthouder studeert nog op de vorm van de klachtenprocedure voor consumenten. Mogelijk wordt de klachtenregeling voor telemarketing ondergebracht bij het nog op te richten gezamelijke informatieloket van de toezichthouders NMa, DTe en Opta.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer