Pak zware alcoholovertreders verkeer gericht aan
Minister Peijs (Verkeer) presenteerde dinsdag de nieuwste cijfers over het gebruik van alcohol door automobilisten. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid reageert op de cijfers.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dinsdag bekendgemaakt dat het aantal automobilisten dat in weekendnachten onder invloed van alcohol rijdt, in 2005 is gedaald naar 2,8 procent (in 2004 was dat nog 3,4 procent). Uit de onlangs door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer gepresenteerde ongevalcijfers 2005 blijkt tevens dat het aantal doden als gevolg van alcoholgebruik in het verkeer wel, maar het aantal ziekenhuisgewonden niet is gedaald.Een daling van het aandeel alcoholovertreders in het verkeer is uiteraard een positieve ontwikkeling. Uit de geregistreerde ongevalcijfers over 2005 is echter niet gebleken dat dit tot minder ziekenhuisgewonden heeft geleid in 2005. Precieze gegevens over het aantal alcoholgerelateerde slachtoffers zijn in Nederland overigens niet voorhanden. Bekend is dat letsel als gevolg van alcoholgerelateerde verkeersongevallen niet goed wordt geregistreerd. Er is sprake van onderregistratie.
Verheugend
Het rij- en drinkgewoontenonderzoek vindt ieder jaar plaats in de weekendnachten op basis van steekproeven en wordt in samenwerking met de 25 politieregio’s uitgevoerd. Voor een goede vergelijking is het van belang dat het onderzoek ieder jaar zodanig wordt uitgevoerd (dezelfde verdeling over locatie, tijd en aantallen), dat de cijfers uit verschillende jaren vergelijkbaar zijn.
De gepresenteerde cijfers over het alcoholgebruik in het verkeer geven aan dat bij de alcoholcontroles de meeste bestuurders niet tot weinig hebben gedronken (92,8 procent). Het is verheugend dat dit percentage de laatste jaren toeneemt.
Opvallend is echter dat ondanks de algehele daling van het aantal automobilisten dat onder invloed van alcohol rijdt, het percentage zware drinkers al jaren constant is (0,6 procent) in weekendnachten. Deze cijfers lijken te bevestigen dat het probleem zich concentreert bij een relatief kleine groep zware overtreders. Deze groep vormt slechts een fractie van alle overtreders, maar is verantwoordelijk voor het overgrote deel van de alcoholgerelateerde ongevallen.
De problemen doen zich als vanouds voor in de nachtelijke uren, bij bezoekers van horecagelegenheden en bij mannen. Onder deze laatste groep komt bovendien steeds vaker gecombineerd gebruik van verschillende drugs en alcohol voor.
Positief effect
De cijfers uit het rij- en drinkgewoontenonderzoek 2005 geven aanleiding om een nadere analyse te maken van de recente cijfers over rijden onder invloed. Ze geven de indruk dat het gevoerde beleid een positief effect heeft op de lichte overtreders. Wel zien we in de jongste cijfers de noodzaak van een gerichtere aanpak van de groep zware drinkers. Politietoezicht en voorlichting dienen vooral op deze groep afgestemd te worden.
Daarnaast zijn aanvullende maatregelen nodig, zoals de invoering van een alcoholslot. Het ministerie bereidt inmiddels wetgeving voor om de invoering van zo’n alcoholslot in 2009 mogelijk te maken. Tot slot dienen jongeren meer dan tot nu toe het geval is doordrongen te worden van de gevaren van het gecombineerde gebruik van alcohol en drugs.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is een onafhankelijk wetenschappelijk instituut dat wil bijdragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid.