Kappers „solidair” met NedCar
BORN - NedCar zal er uiteindelijk niet mee zijn geholpen, de aankoop van twintig smart forfours door kappersketen Cosmo heeft vooral „symbolische waarde”, betoogt algemeen directeur Frank Wouters. „Er is waarschijnlijk een Belg voor nodig om Nederlanders erop te wijzen dat ze producten maken waar je met recht trots op kunt zijn.”
Twintig smart forfours schitteren in de zon, letterlijk op een steenworp afstand van autofabriek NedCar in het Limburgse Born. Op de zijkant van de vierzitter prijken grote reclames van kappersketen Cosmo, de achterruit is getooid met een opvallende oranje sticker met als opschrift ”Met trots gemaakt in Nederland”.Het is een druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat, erkent Wouters. Toch vond de algemeen directeur van kappersorganisatie Wave International -moederbedrijf van de kapsalons van Team, Cosmo en Hairmaxx- dat hij iets moest doen aan de malaise bij NedCar. De enige seriematige autoproducent in Nederland verkeert in zwaar weer sinds autofabrikant DaimlerChrysler enkele maanden geleden besloot de productie van de smart forfour bij NedCar te staken. Wouters: „In de nacht dat dit bekend werd, ontstond bij mij al het idee voor deze actie. Ik legde het voor aan het personeel en de reacties waren positief.”
Zo positief dat er, naast de twintig smarts die tot nu toe zijn gekocht, nog vele zullen volgen, denkt Wouters. „Misschien wel honderd, het zou me niets verbazen. Alleen de medewerkers van Cosmo zijn nu benaderd met een leaseconstructie voor deze wagen, maar ik heb geluiden gehoord dat er ook onder het personeel van Team en Hairmaxx veel interesse is.”
DaimlerChrysler is echter minder te spreken over de actie van Cosmo. „We hebben een delegatie van het bedrijf op bezoek gehad. Ze wilden dat wij zouden benadrukken hoe mooi de smart is, maar niet dat het automerk Nederland min of meer de rug toekeert. Uiteindelijk zijn ze vertrokken met de opmerking dat ze pal voor onze actie zouden gaan liggen”, zegt Wouters terwijl hij door het raam de rij bestickerde auto’s bekijkt. „Dat zou een fraaie foto hebben opgeleverd.”
Wat hoopt u precies te bereiken?
„Enerzijds willen we solidariteit tonen met de werknemers van NedCar. Ik kom zelf uit het Belgische Vilvoorde, waar Renault enkele jaren geleden een fabriek sloot. Dat was een dramatische gebeurtenis. Veel arbeiders verloren hun baan, waardoor complete gezinnen zonder inkomen kwamen te zitten.
Daarnaast is de actie ook een pleidooi voor het behoud van werkgelegenheid in Nederland. Als kappersorganisatie zijn wij gebaat bij lokale koopkracht. Zeker in de provincie Limburg is er de laatste tijd veel werkgelegenheid verloren gegaan, dat heeft direct zijn weerslag op consumentenbestedingen.”
U wilt een statement maken?
„Nederlanders zijn erg prijsbewust. Ik hoop een brede maatschappelijke discussie te ontlokken over het feit dat die voortdurende zoektocht naar de laagste prijs grote gevolgen kan hebben voor de sociale situatie. We moeten ervoor waken niet de sociale structuren uit lagelonenlanden te importeren tezamen met hun goedkope producten.
Blijkbaar is er een Belg voor nodig om Nederlanders erop te wijzen dat ze producten vervaardigen waar je met recht trots op kunt zijn. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat Belgische producten slecht zijn. Ook wij maken mooie dingen. Alleen krijg je die nooit op tijd geleverd.”
Toch wekt u een beetje de schijn mee te willen liften met de mediahype die NedCar de laatste tijd is.
„Natuurlijk zit hier een strategie achter, we kiezen niet zomaar voor de smart forfour. De wagen is toch een beetje symbool geworden voor het verlies aan werkgelegenheid in Nederland en sluit daarmee aan op wat er onder de bevolking leeft. Toch had voor ons bedrijf een andere locatie en een ander product meer voor de hand gelegen: we hebben in Limburg welgeteld één kapsalon. Het gaat ons wel degelijk om de symboliek die hierachter ligt.”
Gaat ook de kapperssector gebukt onder toenemende prijsdruk?
„Prijsconcurrentie van 10-euro-kappers en thuisknippers gaat ons niet voorbij. We spelen in op die maatschappelijke trend met onze goedkopere formules Team en Hairmaxx. Die groeien ook het hardst, maar bieden een uitgekleed product in vergelijking met de kapsalons van Cosmo. Het zou erg jammer zijn als die straks uit het straatbeeld zouden verdwijnen.”