Drugscontrole in het verkeer op komst
DEN HAAG (ANP) – Nederland voert mogelijk vanaf 2009 een verplichte drugstest in het verkeer in. Minister Peijs (Verkeer) wil niet meer wachten op Europese maatregelen, kondigde ze dinsdag aan. „We moeten kijken of we zelf wegen moeten bewandelen".
De combinatie van drugs en drank in het verkeer is een „heel dodelijke", zei Peijs, die de cijfers over rijden onder invloed over 2005 presenteerde. Die cijfers laten een aanhoudend dalende lijn zien. Vergeleken met 2003 heeft de politie bij controles een kwart minder automobilisten betrapt met te veel alcohol achter de kiezen.Sinds de invoering van de limiet van 0,5 promille in 1974 zijn het er niet zo weinig geweest: 2,8 procent. Twee weken geleden kon Peijs ook al bekendmaken dat het aantal verkeersdoden alsmaar zakt.
Van die 817 verkeersdoden in 2005 zijn er ruim zestig het gevolg van alcohol. In werkelijkheid zijn het er meer, stelde de minister. „Om privacyredenen vindt er bij overledenen geen alcoholtest plaats. Maar volgens onze adviesdienst verkeer en vervoer is het aantal doden door alcohol minimaal het dubbele, 120 dus”.
Volgens ambtenaren van Peijs zal het nog een lastige klus worden om een sluitende drugstest te ontwikkelen. Langlopend Europees onderzoek daarnaar heeft niet alle vragen beantwoord, zei de minister. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en Justitie vormen nu een werkgroep om zo’n testmethode uit te denken.
Een van de mogelijkheden is om bij een bloedtest die wordt afgenomen bij mensen met een alcoholpromille van 0,8 of hoger, te kijken of er drugs in het spel zijn. Drugs kunnen goed via het bloed worden aangetoond.
De SWOV, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, juicht de plannen van de minister toe, zei een woordvoerster. SWOV–onderzoek wees vorig jaar uit hoe schadelijk de combinatie van drugs en drank is. Een automobilist die drugs heeft gebruikt, maakt bijna 25 keer zoveel kans op zwaar letsel als nuchtere bestuurders. Bij ’combinatiegebruik’ is de kans op letsel 35 keer zo groot. Voor de SWOV was dat reden de overheid op te roepen onverwijld op te treden tegen combigebruikers, ondanks het ontbreken van limieten. Over die limieten, waarvoor eerst tolerantiegrenzen moeten worden ontwikkeld, gaat de werkgroep zich bijvoorbeeld buigen.
Uit het onderzoek naar alcohol in het verkeer bleek nog dat de groep zware drinkers (boven 1,3 promille) gelijk blijft. Peijs wil bestuurders met 0,8 promille, gelijk aan drie of vier glazen, al naar een driedaagse training sturen en plant een voorlichtingscampagne „ter afschrikking”.
Onverbeterlijke automobilisten zullen via invoering van het alcoholslot vanaf 2009 worden aangepakt, kondigde ze twee weken geleden al aan. Eerder lukt niet vanwege de noodzakelijke wetswijzigingen. Peijs rekende dinsdag voor dat er jaarlijks 5000 alcoholsloten – een blaasapparaat met een startonderbreker – worden ingebouwd.