Economie

EU legt uitstel roetfilterplicht op

BRUSSEL - De EU belet Nederland een maatregel te treffen die goed is voor een schonere lucht. De eis dat alle nieuwe dieselauto’s zijn voorzien van een roetfilter mag niet reeds in 2007, maar pas eind 2008 worden opgelegd, het tijdstip waarop dit voorschrift overal in Europa zal gaan gelden.

Redactie economie
4 May 2006 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 03:43

Staatssecretaris Van Geel van Milieu koerste aan op een versnelde algehele invoering van de beoogde aanpassing, die ervoor zorgt dat voertuigen minder schadelijke stoffen uitstoten. De Europese Commissie gaat daar echter niet mee akkoord, zo maakte zij woensdag bekend.Zij wijst erop dat op grond van de eenheidsmarkt die de Unie vormt, de technische bepalingen voor auto’s overal gelijk moeten zijn. Dat gegeven werpt een belemmering op voor Nederland om vooruit te lopen op de rest. „Ik kan het ook niet helpen”, merkte commissaris Verheugen (Ondernemingen en Industrie) in een toelichting verontschuldigend op.

Van Geel noemt het besluit een „gemiste kans”, zo laat zijn woordvoerster weten. Hij wil dat als de lidstaten niet individueel voor een strenger beleid kunnen kiezen, Brussel snel met plannen komt voor zo’n aanpak in gemeenschappelijk verband. Voor de fabrikanten zijn er geen problemen meer om de filter aan te brengen. Bovendien zal de bewindsman het kabinet voorstellen tegen de beslissing in beroep te gaan.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW vindt dat nu er sprake is van uitstel van de roetfilterplicht, aan Nederland tevens toegestaan moet worden om later te voldoen aan de Europese wetgeving voor het beperken van fijnstof in de lucht. De normen op dat punt nopen tot vertraging bij het realiseren van sommige infrastructurele projecten als nieuwbouwwijken en nieuwe wegen.

Hoewel de filter tot dusver niet verplicht is, rijden er in ons land steeds meer dieselauto’s rond die er inmiddels mee zijn uitgerust. Dat blijkt uit cijfers die de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging woensdag publiceerde. De animo op vrijwillige basis valt te danken aan de vorig jaar juni door de regering geïntroduceerde subsidieregeling. Wie daarvan gebruik maakt, krijgt 600 euro korting op de aanschafbelasting (bpm) op een nieuwe auto.

In de eerste maanden werd 15 procent van de verkochte diesels afgeleverd met de door de overheid gesponsorde filter. Het achterliggende kwartaal liet wat dat betreft een stijging zien tot vier van de tien. Het totaal, sinds de toekenning van de subsidie, klom daarmee tot 29 procent. In de toekomst zullen de producenten verplicht zijn het apparaat standaard in te bouwen.

Bij bestaande dieselauto’s wordt tot dusver de filter nauwelijks geïnstalleerd. Eigenaren wachten op de vergoeding van de overheid die in de pijplijn zit. Vanaf 1 juli kunnen zij rekenen op een bedrag van 400 euro voor het laten aanbrengen van wat heet de retrofit.

Milieudefensie meldde woensdag dat zij met 33 grote bedrijven, waaronder Nuon, ING, Akzo Nobel en Douwe Egberts, afspraken heeft gemaakt over een schoner wagenpark. De betrokken ondernemingen zullen hun personeel voortaan de weg opsturen in auto’s met roetfilter. In totaal gaat het om 17.000 voertuigen, ruim 3 procent van het aantal leasewagens in Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer