Prijzenslag in markt van online beleggen
De een na de andere aanbieder van beleggen via internet verlaagt zijn transactietarieven. De consument profiteert.
Met de komst van internet is beleggen veranderd. Een groeiend aantal particulieren regelt zijn zaken achter zijn computer, eventueel geholpen door realtime koersen, analyses van ondernemingen en beursgrafieken.Alex -eigendom van Rabobank- en Binck zijn sterk in de markt voor online beleggen. De afgelopen jaren hebben deze twee zogeheten internetbrokers hun klantenkring fors zien groeien tot respectievelijk 90.000 en 40.000.
De traditionele grootbanken kunnen hier niet aan tippen, ook al houden ze exacte aantallen veelal geheim. ABN AMRO geeft wel openheid van zaken: 10.000 beleggers verrichten regelmatig online transacties via het product Direct Beleggen.
Dat aantal is echter veel te laag, vinden de bankiers aan de Zuidas. Daarom verlaagden ze vorige week de tarieven van zowel aankoop- als verkooporders drastisch.
Met prijsdalingen die oplopen tot 50 procent behoort ABN AMRO in een klap tot de goedkoopste marktpartijen. „De tariefsverlaging stelt ABN AMRO in staat harder te groeien in het segment actieve beleggers”, zo luidt de simpele oorlogsverklaring aan het adres van concurrenten.
Postbank was zijn collega al een stapje voor. Vanaf 11 april geldt bij deze partij een nultarief voor het online aankopen van aandelen, obligaties en beleggingsfondsen. Een verkooporder kost 11,95 euro. „Een cadeautje voor onze klanten”, aldus Cindy Penders van Postbank. „In een brief hebben we dit aanbod bij onze klanten onder de aandacht gebracht. Met deze actie beogen we niet direct nieuwe beleggers te trekken.”
Overigens loopt de actie tot 31 december. Over de tarieven vanaf 1 januari wil Penders nog niets zeggen.
Klanten van Alex en Binck kijken ongetwijfeld met een schuin oog naar deze ontwikkelingen. Daarom kondigden beide internetbrokers vorige week ook tariefsverlagingen aan. Deze week maakte Alex de details bekend. Een optietransactie is vanaf 1 mei al mogelijk vanaf 2,25 euro.
Directeur René Frijters haast zich echter om te zeggen dat „het tarief alleen niet bepalend is voor het rendement van onze klanten. Een euro besparen op een transactie is leuk, maar een verkeerde beslissing kan veel meer kosten.”
Van nervositeit is geen sprake, zegt Jacqueline Rijpma van Alex. „We opereren in een concurrerende markt waarin iedereen elkaar in de gaten houdt. Waar nodig passen wij de strategie aan.” De term prijzenslag wil Rijpma, net als haar directeur, niet in de mond nemen.
Robeco Direct gaat ten slotte ook sleutelen aan de prijzen, maar zal daarmee pas volgende week naar buiten treden.
De consument profiteert. Het vergelijken van prijzen en, belangrijker, voorwaarden wordt echter niet eenvoudiger. De website Belegger.nl wijst het onbekende Today’s Brokers aan als goedkoopste partij op dit moment, maar dat kan morgen weer anders zijn.
Het loont de moeite om prijsvergelijkingen op internet te raadplegen. Pas echter op met overzichten van de aanbieders zelf. ABN AMRO bijvoorbeeld „wil transparant zijn” door zichzelf met de prijzen van concurrenten te vergelijken, maar de bank ’verzuimt’ het actietarief van de Postbank op te nemen in zijn overzicht. Volgens woordvoerder Brigitte Seegers van ABN AMRO is het „ondoenlijk om alle tijdelijke wijzigingen op te nemen.”
Zelfs aan transparantie zitten grenzen.