Auto’s veiliger en schoner bij jaarlijkse apk
Moet de frequentie van de apk voor personenauto’s wordt verlaagd? Volgens Debby Lieuw-On leiden veranderingen in het aantal apk-keuringen door onveiliger en viezer verkeer slechts tot hogere kosten.
De jaarlijkse autokeuring ligt onder vuur. Twee weken geleden wilde het kabinet plotseling de frequentie van de apk verlagen door het mes te zetten in bepaalde wetten en regels. Al eerder morrelde de Tweede Kamer aan de jaarlijkse apk. Het laatst in december, „aangezien nieuwe auto’s veiliger, technisch verbeterd, schoner en zuiniger zijn.” Maar de motie van VVD en LPF haalde in het parlement de eindstreep niet.Eén ding staat vast: niemand wil de algemene periodieke keuring voor personenauto’s helemaal kwijt. De grote vraag waar het in politiek en samenleving om draait is: moet de apk wel ieder jaar worden gedaan bij auto’s van drie jaar oud of kan er worden gekozen voor een lagere frequentie van om de twee jaar bij auto’s vanaf vier jaar?
Je kunt het ook anders zeggen. Uitgerekend is dat de gemiddelde levensduur van een auto dertien jaar is. Als wordt gekozen voor een apk met een tweejaarlijkse frequentie, dan worden er vijf keuringen van de in totaal tien geschrapt. Daar praten we dus over. En dan gaat het erom of dat erg is voor de verkeersveiligheid en voor het milieu, de twee belangrijkste pijlers van de apk.
Ondanks de opvatting van het kabinet, wordt de soep toch niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels laten weten dat het voor haar nog lang niet vaststaat dat de jaarlijkse apk wordt omgezet in een tweejaarlijkse. Binnen een jaar komen namelijk de resultaten beschikbaar van een grootscheeps Europees onderzoek op het gebied van de apk. Op basis daarvan gaat de minister bekijken wat er wel of niet moet worden gedaan aan de Nederlandse situatie. Wat ze wel zeker weet, is dat er niets verandert als de verkeersveiligheid en het milieu er slechter van worden.
Emissies
De verkeersveiligheidsorganisatie 3VO loopt vast vooruit door uit te gaan van recente onderzoeken. Daaruit blijkt dat de jaarlijkse apk zorgt voor maximaal 1 procent minder verkeersongevallen, waarbij sprake is van 1 dode, 15 ernstig gewonden en 150 overige gewonden. Je kunt dus zeggen dat tijdens een gemiddelde levensduur van een auto tien apk’s worden uitgevoerd, waardoor in totaal 10 doden, 150 ernstig gewonden en 1500 overige gewonden worden voorkomen.
Daarnaast is het effect van de apk op de emissies van auto’s ook groot: jaarlijks min 2 procent CO, min 0,6 procent HC en min 2 procent NOx. Wat de keuring voor fijnstof (dieselmotoren) betekent weten we niet precies, maar de controle op onderhoudsgebreken (verstopte luchtfilters en te lage bandenspanning) heeft zeker effect.
Wie wil nu bij het lezen van deze cijfers nog de periodieke keuring van auto’s een jaar overslaan? Vanwege de kosten voor de automobilist hoeft dat niet, want de apk is gratis bij een grote onderhoudsbeurt. Een goede technische staat van de auto is belangrijk voor het voorkomen van verkeersongevallen en voor de verbetering van het milieu.
Bovendien worden elk jaar nog altijd 9 procent van de personenauto’s en 14 procent van de bestelwagens afgekeurd. Dankzij de ruim twintig jaar oude autokeuring hebben wij in ons land een veilig en gezond wagenpark. De jaarlijkse apk zorgt telkens voor een helder signaal.
De mening van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO over de jaarlijkse apk is daarom zonneklaar. Veranderingen in de frequentie van de apk leiden alleen maar tot hogere kosten door onveiliger en viezer verkeer. Daarom: de apk voor personenauto’s moet blijven, en wel elk jaar!
De auteur is werkzaam bij verkeersveiligheidsorganisatie 3VO.