Speciale koninginnedagsigaretten in de winkel
RIJSWIJK (ANP) – De sigarettenindustrie haakt in op Koninginnedag. Verschillende merken hebben speciale versies van hun normale producten op de markt gebracht, die rond de nationale feestdag in de schappen liggen. Zo heeft Camel een oranje pakje met daarop de tekst “Oranje boven”. Van Pall Mall zijn sigaretten met een oranje filter en een rood–wit–blauw bandje te koop.
Dat lieten woordvoerders van de beide firma’s vrijdag weten. Het is volgens de zegslieden voor het eerst dat hun bedrijven speciale edities op de markt brengen ter gelegenheid van een nationale feestdag. Camel kwam een aantal jaren geleden wel met bijzondere pakjes vanwege het 80–jarig bestaan van de onderneming. Pall Mall had al eens verpakkingen met daarop plaatjes over de geschiedenis van de firma.Volgens de woordvoerders zijn de koninginnedagverpakkingen een succes. „Camel Oranje wordt zeer enthousiast ontvangen. De verkoop vertoont nu al dubbele omzetcijfers", aldus A. Ploeger, manager van JT International, de producent van Camel. De woordvoerder van Pall Mall heeft geen precieze cijfers. „Het is nog te vroeg om er al veel over te zeggen. Maar de eerste signalen zijn dat het publiek er erg enthousiast op reageert."
Hoeveel ‘oranjepakjes’ er precies in de winkels liggen, wilden de bedrijven niet zeggen. Ze willen hun concurrenten niet te veel informatie geven.
W. van den Oetelaar, voorzitter van de anti–rookvereniging Clean Air Now, vindt de actie van de sigarettenfabrikanten „absoluut" niet kunnen. „Sigaretten zijn zeer verslavend en slecht voor de gezondheid. Zo’n product relateer je aan een feestelijke stemming en het oranjegevoel. Je doet net alsof het heel onschuldig is en brengt het in een sfeer waar het absoluut niet thuishoort."