Uitbreiding Panamakanaal kost ruim 4 miljard
PANAMA STAD (ANP) - Het Panamakanaal, een van de meest bijzondere technische hoogstandjes van de vorige eeuw, moet worden uitgebreid. President Martin Torrijos van Panama heeft daartoe een plan op tafel gelegd waarmee 5,25 miljard dollar (4,23 miljard euro) is gemoeid.
Het Panamakanaal werd aan het begin van de twintigste eeuw gebouwd in tien jaar tijd. De vaarroute is altijd van groot belang geweest voor de scheepvaart, omdat die een directe verbinding vormt tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Zuidzee. Het scheelt een duizenden kilometers lange omweg om het Zuid-Amerikaanse continent.Door de toename van de internationale scheepvaart en doordat schepen steeds groter worden, begint het kanaal te klein te worden. Deskundigen sluiten niet uit dat binnen enkele jaren een verzadigingspunt zal worden bereikt.
Het Panamakanaal is 80 kilometer lang en bestaat voor een aanzienlijk deel uit meren. De vaarroute is vooral beroemd om de vele sluizen, waarin de schepen met veel precisie worden gemanoeuvreerd. Dagelijks maken er ongeveer veertig schepen gebruik van.
Het huidige voorstel voorziet in de bouw van een tweede vaarroute en een aantal nieuwe sluizen, die groter zijn dan de huidige. Op die manier kan de capaciteit van het kanaal worden verdubbeld. Het parlement van Panama moet nog instemmen met het plan. Deskundigen menen dat het project veel te duur is. Ze zien meer heil in de bouw van een grote haven aan de Stille Oceaan. Dat is veel goedkoper en er kleven minder risico’s aan, denken zij.
President Torrijos wil de bouw van de nieuwe vaarroute voor een deel financieren met leningen. Het grootste deel van de investeringen moet echter worden terugverdiend door tol te heffen. Torrijos heeft er sinds zijn aantreden in 2004 geen geheim van gemaakt veel waarde te hechten aan een groter Panamakanaal. Hij sprak begin deze week van een enorme uitdaging.
Het huidige Panamakanaal werd tussen 1904 en 1914 door de Amerikanen gebouwd. Door allerlei problemen en ziekten als malaria kwamen daarbij 25.000 arbeiders om het leven. De Verenigde Staten exploiteerden de vaarroute het grootste deel van de vorige eeuw. In 1999 droegen zij het kanaal over aan de Panamese autoriteiten. De bedoeling is dat de uitbreiding van het Panamakanaal in 2014 is voltooid, precies een eeuw nadat het werd opgeleverd.