Martinair grijpt in bij passagiersvervoer
SCHIPHOL - Martinair neemt drastische maatregelen om het passagiersvervoer weer winstgevend te maken. De luchtvaartmaatschappij zet minder vliegtuigen in om reizigers naar hun vakantiebestemming te brengen en ze overweegt bestemmingen te schrappen.
De maatschappij hoopt zo het negatieve bedrijfsresultaat van de passagiersdivisie van 15 miljoen tot 17 miljoen euro over 2005 weg te werken. Dit verlies kwam in de boeken ondanks een groei van het aantal passagiers. De maatschappij kampte met hoge brandstofkosten, die ze onvoldoende aan de reizigers kon doorberekenen, en op de lange afstanden met concurrentie van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Deze vervoerders zijn veel vaker op Europa gaan vliegen.„Op de korte afstanden zijn we afgelopen jaar redelijk afgestraft door de markt”, lichtte president-directeur Arie Verberk van Martinair donderdag toe. Touroperators, voor wie het bedrijf vooral vluchten uitvoert, konden minder stoelen verkopen. Daardoor was de bezettingsgraad van de vliegtuigen richting de Europese zonbestemmingen laag.
Martinair heeft de capaciteit op deze bestemmingen daarom „zwaar teruggebracht”, zei Verberk. De maatschappij bouwt minder vrachtvliegtuigen om tot passagierstoestellen en huurt minder vliegtuigen in. Ook heeft ze besloten de reisorganisaties deels te passeren en meer stoelen rechtstreeks aan reizigers te verkopen. Door deze maatregelen heeft Martinair volgens Verberk op de Europese bestemmingen het lek redelijk gedicht.
Of dat in de toekomst zo blijft, is de vraag. British Airways kondigde donderdag aan de tarieven op meer dan 65 bestemmingen te verlagen. De prijsverlagingen kunnen oplopen tot 81 procent, zo deelde British Airways donderdag mee. Het bedrijf hoopt op die manier passagiers van andere luchtvaartmaatschappijen en prijsvechters zoals easyJet af te snoepen. De prijsverlagingen gelden onder meer voor vluchten naar Barcelona, Venetië en Amsterdam.
Over de intercontinentale routes, bijvoorbeeld naar Mexico, Thailand en Sri Lanka, is de president-directeur van Martinair minder positief. Verberk: „We zijn hier nog steeds niet tevreden. We moeten maatregelen nemen. Misschien gaan we wat doen aan de capaciteit of offeren we bepaalde bestemmingen op.” Het is volgens hem maar zeer de vraag of nog dit jaar het verlies op de langeafstandsroutes wordt omgebogen in winst.
Martinair, dat over 2005 de winst met 4 miljoen euro zag stijgen tot 14 miljoen euro, moest het het afgelopen jaar vooral hebben van het vrachtvervoer. Het bedrijf wil nog meer inzetten op de vrachtdivisie en breidt daar de capaciteit uit. Martinair groeit volgens hem sneller dan de markt door flexibel in te spelen op de vraag.