Nieuwe auto’s nauwelijks zuiniger
BRUSSEL (IPS) - Ondanks de hoge brandstofprijzen verbruiken nieuwe Europese wagens in 2005 gemiddeld maar 1 procent minder brandstof dan vorig jaar. Dat zegt de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T&E).
„Dit toont aan dat alleen bindende limieten tot energiezuiniger en schoner transport kunnen leiden”, zegt Jos Dings, hoofd van T&E. „De industrie faalt erbarmelijk.”De federatie benadrukt ook dat ruwweg de helft van de auto’s in de grote West-Europese landen bedrijfswagens zijn. „Vaak hoeven mensen niet zelf de benzine te betalen, waardoor ze minder geneigd zijn zuinige wagens te kopen.”
Hoe zuiniger een auto, hoe minder broeikasgas CO(in2( hij uitstoot. In 1998 beloofde de Europese Vereniging van Automobielfabrikanten (ACEA) de Europese Unie dat nieuwe wagens tegen 2008 gemiddeld 140 gram CO(in2( per kilometer zouden uitstoten, tegenover 186 gram in 1995. De ACEA vertegenwoordigt de dertien belangrijkste Europese producenten van personenwagens, vrachtwagens en bussen zoals Renault, Volkswagen en Daf. Japanse en Koreaanse fabrikanten zegden toe tegen 2009 hetzelfde te doen.
De Europese Unie zelf heeft zich tot doel gesteld om tegen 2010 een gemiddelde emissie van 120 gram per kilometer te bereiken voor alle nieuwe personenauto’s.
Vorig jaar bleek uit de EU-cijfers dat nieuwe auto’s die in 2004 werden verkocht nog steeds 161 gram per kilometer uitstoten. Volgens de cijfers van T&E bedroeg de uitstoot dit jaar maar 1 procent minder: gemiddeld 160 gram per kilometer, wat overeenkomt met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,5 liter per kilometer.
Het Europees parlement erkende in november in een resolutie dat het onwaarschijnlijk is dat de auto-industrie haar doelstelling tegen 2008 zal halen. Het stelde dat vooruitgang nochtans essentieel is, omdat de transportsector verantwoordelijk is voor zo’n 30 procent van de CO(in2(-uitstoot van de Unie.
Het parlement riep daarom op tot verplichte uitstootlimieten in de grootteorde van 80 tot 100 gram CO(in2( per kilometer op middellange termijn. Het verwees ook naar andere mogelijke maatregelen als algemene snelheidsbeperkingen, taksen en belastingvoordelen en aanmoediging van treintransport en openbaar vervoer.
Het recente CARS-21-tienjarenplan dat de Europese Commissie samen met de automobielsector in december uittekende, rept echter niet over verplichte uitstootlimieten. De Commissie verzamelt momenteel reacties van alle geïnteresseerden op het stappenplan.
Alfredo Filippone, de woordvoerder van de ACEA, wil niet reageren op de cijfers voor 2005, omdat die niet van de EU zelf komen. De EU zelf komt daar in juni mee. Hij wil ook niet speculeren of ze wel of niet de doelstellingen voor 2008 zullen halen.
„We doen allemaal ons best en hebben al een aanzienlijke besparing gerealiseerd. Maar er zijn verschillende beperkingen. De consument is nog niet groen ingesteld. Kostprijs, en dus ook brandstofverbruik, telt voor hem natuurlijk wel. Maar veiligheid is een veel belangrijkere factor. Automatische stuurbekrachtiging en airbags maken een auto zwaarder, dus verbruikt hij meer. Consumenten willen ook grotere en comfortabele auto’s.
Daarnaast hebben ook richtlijnen wat betreft gebruik van recyclagemateriaal en veiligheid voor voetgangers een negatief effect op CO(in2(-emissiereducties.”
Volgens T&E zouden verplichtingen om nieuwe auto’s zuiniger en schoner te maken veel geld kunnen uitsparen. „Met een auto die de EU-doelstelling van 120 gram CO(in2( per kilometer haalt, zou je nu aan de pomp een kwart minder betalen dan met de gemiddelde nieuwe Europese auto die in 2005 werd verkocht”, zegt Dings.