Microsoft in aanval tegen Google
AMSTERDAM (ANP) - Opboksen tegen een grootmacht. Voor Microsoft een vreemde gewaarwording, maar op internet is het wel degelijk het geval. Google overheerst, tot afgrijzen van de techneuten van Microsoft, die bijvoorbeeld nauwelijks voet aan de grond krijgen met hun eigen zoekmachine. Dit najaar gaat het Amerikaanse softwareconcern nogmaals in de tegenaanval met zijn nieuwe internetplatform Windows Live.
Bill Gates lanceerde het Liveconcept in november hoogstpersoonlijk. Sindsdien is er veel gebeurd: opvolgers van de e-maildienst Hotmail (215 miljoen gebruikers) en het chatprogramma MSN Messenger (185 miljoen) staan bijvoorbeeld al in de startblokken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat internetgebruikers via één website bij al hun webdiensten kunnen. In Nederland is daarvoor het adres live.nl gekocht.Vooralsnog zijn het allemaal probeersels, zo geeft Phil Holden, directeur van Windows Live, toe. Holden was gisteren in Amsterdam om de nieuwe diensten te demonstreren. „In het najaar zullen de mensen er zeker wat van gaan merken”, zegt hij.
Waarschijnlijk komen Live Mail en Live Messenger in augustus uit de testfase. Deze diensten moeten dan een bodem leggen voor een groter gebruik van de eigen zoekmachine, maar ook voor bijvoorbeeld een marktplaats waar consumenten spullen, informatie en ideeën kunnen uitwisselen.
Een ding is zeker: Microsoft krijgt het niet gemakkelijk met Live. Rivalen als Google en Yahoo hebben al veel nieuwe diensten in de markt gezet die Microsoftproducten hebben overvleugeld. Gmail, het e-mailproduct van Google, biedt gebruikers al heel lang een opslagcapaciteit van meer dan 2 gigabyte. Live Mail begint daar nu pas mee. De virtuele ontmoetingsplek (Live Expo) die Microsoft voor ogen heeft, bestaat bij Google sinds eind vorig jaar onder de naam Base.
Volgens Microsoftdirecteur Holden is de strijd echter nog niet gestreden. „Google heeft een geweldig merk, maar biedt veel diensten aan die weinig loyaliteit kennen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat internetgebruikers bereid zijn om over te stappen op een andere zoekmachine als die beter is.”
Daarbij verbaast Holden zich over de beperkte mate waarin Google zijn producten verder ontwikkelt. Aan Gmail en Google News is weinig gedaan sinds hun lancering, zegt hij. „Wij hebben de afgelopen maanden al drie versies van Live Mail uitgebracht.”
Microsoft richt de komende tijd zijn aandacht vooral op zijn mail- en chatdiensten. In de nieuwe Liveconcepten van die populaire software is veel aandacht besteed aan een herkenbaar uiterlijk. Hotmail is bijna tot een Outlookvariant omgetoverd. De Messenger is daar weer tegenaan gaan schurken. Holden: „In de voorgaande versies lijkt het of die producten van twee bedrijven komen.”
Het Amerikaanse softwarebedrijf hoopt in Europa ook te kunnen scoren met het aanbieden van internettelefonie via de Messenger. De telefoon die Philips daarvoor heeft ontwikkeld, komt in juni op de markt. Skype kan daarmee zijn borst natmaken, aldus Holden. „Je ziet gewoon dat diensten steeds meer aan elkaar vastkleven.”