„Betere vangrails kunnen levens motorrijders redden”
BRUSSEL (ANP) – Vangrails die tot de grond zijn dichtgemaakt blijken 100 procent veiliger voor motorrijders dan standaard vangrails op paaltjes. Spaanse botsproeven met dummy’s op gevallen motoren bij een snelheid van 60 kilometer per uur tonen dat aan.
Dat bleek woensdagavond bij een conferentie van Europarlementslid Corien Wortmann (CDA). Zij pleitte dinsdag al voor een Europees verbod op types vangrails die onveilig zijn voor motorrijders.Van de duizenden motorrijders die in de EU verongelukken, sterft 10 tot 15 procent nu door een botsing met vangrails. Dit terwijl de vangrails juist weggebruikers zouden moeten redden, zei voorzitter Kees Meijer van de Federatie van Europese Motorrijders Associaties (FEMA). Deze organisatie van 22 verenigingen dringt aan op snelle invoering van betere vangrails.
In Nederland staan de gesloten vangrails al op sommige wegen in Utrecht en in Amsterdam. Meer plaatsen zijn op komst. De Motorrijders Actie Groep (MAG) speurt samen met Rijkswaterstaat al naar gevaarlijke plekken waar de betere vangrails als eerste geplaatst moeten worden. „Dat gaat vooral om bochten", zei beleidsmedewerker Wim Taal van de MAG. „Direct alle vangrails in Nederland vervangen, stuit vast op bezwaren van minister Zalm van Financiën".
Bij de botsproeven met volledig gesloten vangrails liepen de poppen hooguit nek– en hoofdschade op, terwijl ze anders vrijwel zeker dodelijk letsen zouden oplopen. „Maar in de praktijk is elk ongeluk anders. Op een ongevaarlijke plek kun je overlijden, terwijl je een ernstige crash kunt overleven", nuanceerde onderzoeker Antonio Amengual van de Spaanse vangrailfabrikant Hiasa, die de botsproeven had laten uitvoeren.
Het bedrijf had ook laten testen hoeveel veiliger het zou zijn om alle paaltjes van vangrails af te dekken met een soort bumper. Dat bleek de klap iets te verzachten, maar niet veel.
De Europese normen voor vangrails houden nu geen rekening met motorrijders. „Dat zou na honderd jaar motorrijden toch wel tijd worden", aldus Wim Taal van de Motorrijders Actie Groep (MAG). De groep ageert samen met CDA–ster Wortmann voor een grondige aanpassing.
Ze hebben vooral bezwaren tegen de hekken met kabeldraad vlak langs de weg. Deze afscheiding kan ledematen of een hoofd amputeren. In Nederland zijn ze na kritiek al grotendeels verwijderd: „Een weg in Groningen volgt binnenkort als laatste wegvak", aldus Taal.