„Burger in geldnood door trage overheid”
DEN HAAG - De overheid brengt burgers in financiële nood door de trage afhandeling van aanvragen om een uitkering, subsidie of vergunning.
Dat stelt de Nationale Ombudsman A. Brenninkmeijer in zijn jaarverslag over 2005, dat hij woensdag heeft overhandigd aan voorzitter Weisglas van de Tweede Kamer. De trage ambtelijke molens duperen volgens hem vaak mensen die al in een zwakke financiële positie verkeren.Hij werpt de vraag op of de overheid zich hiervan wel voldoende bewust is. Ook betwijfelt hij of uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst of UWV wel voldoende waren voorbereid op recente veranderingen in wetgeving.
De meeste klachten die de ombudsman vorig jaar kreeg, gingen over de uitkeringsinstantie UWV, de immigratiedienst IND en de Belastingdienst.
De ombudsman wijst erop dat de overheid er is voor de burger. Dat moet de overheid als uitgangspunt nemen bij de grote veranderingen in de wetgeving van de laatste tijd. Daarom dienen uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst en UWV meer tijd te krijgen om zich voor te bereiden op nieuwe wetten en om de burger ook van dienst te kunnen blijven.
Daarnaast signaleert de ombudsman dat een groot deel van de problemen met de overheid gaan over gebrekkige communicatie. Veel klachten hebben te maken met de wijze waarop de overheid met burgers omgaat.