Wetenschap: Creationisme weren van Britse school
LONDEN - Vooraanstaande Engelse wetenschappers hebben gewaarschuwd tegen het onderwijzen van het creationisme op scholen. Voor leerlingen moet duidelijk zijn dat de wetenschap achter de evolutietheorie staat, vinden ze.
Met de verklaring mengt de Royal Society, de Britse academie voor wetenschappen, zich in het debat over het al dan niet onderwijzen van de scheppingsleer in het Engelse onderwijs. Deze discussie ontstond nadat bekend werd dat sommige scholen het creationisme brengen als alternatief voor de theorie van Darwin.Er gaan stemmen op voor wetgeving die het creationisme uit het onderwijs moet bannen. Het ministerie van Onderwijs ontkent dat de scheppingsleer een plaats heeft op scholen. Volgens de verklaring van de Royal Society kan het zijn dat sommige leerlingen willen onderzoeken of wetenschap te verenigen is met verschillende geloofsovertuigingen. De Britse wetenschappers juichen dit toe. „Jongeren zijn echter niet gediend met weloverwogen pogingen om wetenschappelijke kennis achter te houden, te vervormen of verkeerd voor te stellen, met als doel één godsdienstige overtuiging in het bijzonder te bevorderen.”
De vicepresident van de academie, prof. David Read, verwees naar de King’s Academy in Middlesbrough. Dat is een van de drie scholen van de Emmanuel Schools Foundation, een stichting die financieel gesteund wordt door de christelijke zakenman Sir Peter Vardy. De stichting krijgt kritiek vanwege de speciale plaats die het creationisme inneemt op de scholen.
Volgens Vardy onderwijzen de scholen de evolutietheorie en de scheppingsleer. De King’s Academy ontkent het lesgeven in het creationisme. De zakenman zei in 2003: „Het ene is een theorie, het andere een geloofsovertuiging. De keuze is aan de kinderen.”