Transport kernafval Borssele onder vuur
DEN HAAG - De Raad van State heeft dinsdag tijdens een spoedprocedure kritische kanttekeningen gezet bij de vergunningen voor het transporteren van gebruikte splijtstofstaven uit Borssele naar de Franse nucleaire opwerkfabriek in La Hague. Toch ziet het ernaar uit dat het transport, dat voor april op de rails staat, groen licht krijgt.
Milieuorganisatie Greenpeace stapte naar de Raad van State om een stokje te steken voor het transport eind april. In La Hague worden de uitgeputte uraniumstaven opgewerkt, waarbij plutonium en kernafval vrijkomt. Borssele krijgt het afval uiteindelijk weer terug, de staven zijn dan vijftig keer minder radioactief dan voor het transport. Het afval wordt opgeslagen in een speciaal gebouw bij de kerncentrale. Volgens het ministerie van VROM is er in Nederland geen ruimte om onbewerkte staven op te slaan.Greenpeace is van mening dat zowel Nederland als Frankrijk in strijd handelt met de regels voor het omgaan met kernafval. Volgens de milieuorganisatie worden de splijtstofstaven ten onrechte als brandstof aangemerkt. De raadsvrouw van Greenpeace liet weten dat het niet om brandstof, maar om afval gaat. Zij wees erop dat het Nederland niet is toegestaan kernafval uit te voeren en dat Frankrijk geen Nederlands kernafval mag opslaan.
De raadsman van energiebedrijf EPZ, dat de kerncentrale in beheer heeft, zei dat de staven worden gerecycled tot zogeheten MOX-brandstofstaven met plutonium. Die staven zijn bruikbaar voor ongeveer twintig Franse kerncentrales.
Volgens Greenpeace wordt er wereldwijd meer plutonium geproduceerd dan nodig, waardoor er een gevaarlijk grote plutoniumberg ontstaan. Met plutonium kunnen bovendien kernwapens worden gemaakt.
Staatsraad K. Brink maakte bij het begin van de zitting duidelijk dat hij voor de spoedprocedure niet diepgaand op allerlei ingewikkelde technische aspecten van het transport wil ingaan. Hij wil dat in een later stadium wel doen. Volgens de staatsraad lijkt het redelijk te zijn dat het transport van eind april doorgaat, omdat de trein letterlijk al in beweging is gezet. Tal van veiligheids- en politiemensen in Nederland, België en Frankrijk zijn voor het vervoer ingeschakeld.
Uitspraak volgt binnen enkele dagen.