Opinie

Nieuwe EU-richtlijnen motorrijden onacceptabel

De Europese ministers van Verkeer hebben maandag de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn aangenomen, waarin onder meer is vastgelegd dat motorrijders pas vanaf hun 24e direct op een motor met een vermogen van meer dan 35 kW mogen rijden. De Motorrijders Actie Groep (MAG) is fel tegen de nieuwe regels.

28 March 2006 08:18Gewijzigd op 14 November 2020 03:36
„Door de nu aangenomen draconische maatregelen wordt ook een grote hobby van veel Europeanen simpelweg om zeep geholpen.” Foto ANP
„Door de nu aangenomen draconische maatregelen wordt ook een grote hobby van veel Europeanen simpelweg om zeep geholpen.” Foto ANP

Niet alleen wordt de keuzevrijheid voor beginnende motorrijders met de nieuwe Europese richtlijn nog verder beperkt, de Motorrijders Actie Groep (MAG) ziet in de nieuwe regels ook een frontale Europese aanval op het motorrijden zelf. Het Europese beleid gaat namelijk steeds meer lijken op een ontmoedigingsbeleid. Waar motorrijden een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan het oplossen van het verkeersprobleem op het wegennet en in de steden, wordt het door de Europese beleidsmakers steeds meer weggedrukt.Beginnende motorrijders worden behalve met de steeds strengere exameneisen geconfronteerd met groeiende kosten, waardoor het halen van het felbegeerde papiertje onhaalbaar wordt. Op het moment dat er wel geld is zitten veel jongeren in een dusdanige fase in hun leven (huisje, boompje, beestje), dat motorrijden meestal niet de hoogste prioriteit heeft en men liever in de auto stapt, waardoor de verkeersproblemen weer groter worden.

Ook in andere Europese landen kan het onaantrekkelijk maken van het motorrijden tot grote problemen leiden. Iedereen die wel eens in Rome of Parijs het spitsuur heeft meegemaakt, kan zich voorstellen wat er gebeurt als alle motor- en scooterrijders daar eveneens in de auto gedwongen worden: totale chaos en enorme opstoppingen zullen het gevolg zijn.

Onderbuikgevoelens
Een andere belangrijke reden om tegen de nieuwe regels te zijn, is dat uit recent, mede door de EU gefinancierd onderzoek naar motorongevallen is gebleken dat de leeftijd van motorrijders geen aanwijsbare rol speelt bij ongelukken. Gedrag van andere weggebruikers, ervaring van de motorrijder en de staat van de infrastructuur zijn de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Blijkbaar vindt de Europese Unie het nu niet nodig om de resultaten van dit onderzoek in haar overwegingen mee te nemen. Als de Europese ministers van Verkeer de veiligheid voor motorrijders daadwerkelijk willen vergroten, zijn er voldoende andere aandachtsgebieden te bedenken waarop men zich zou moeten richten.

Ieder ongeluk waarbij een motorrijder betrokken is, is er voor de MAG één te veel. De MAG is daarom sterk voorstander van het verder verbeteren van de veiligheid van motorrijders in het verkeer. Maar mogen dergelijke maatregelen dan alstublieft wel genomen worden op basis van de juiste argumenten en niet op basis van onderbuikgevoelens? Als daarnaast ook de echte experts (de motorrijders zelf) daadwerkelijk in de besluitvorming mee zouden mogen praten, dan zou er een goed gefundeerd en breed gedragen besluit genomen kunnen worden. Door de nu aangenomen draconische maatregelen wordt niet alleen een belangrijke (deel)oplossing voor verkeersproblemen, maar ook een grote hobby van vele Europeanen simpelweg om zeep geholpen.

De Motorrijders Actie Groep (MAG) is een belangenvereniging voor motorrijders.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer