Binnenland

EU eens over nieuwe regels rijbewijzen

BRUSSEL (ANP) – Het rijbewijs wordt in alle EU–landen hetzelfde. De minimumleeftijden en categorieën worden in alle EU–landen in principe gelijk.

27 March 2006 14:30Gewijzigd op 14 November 2020 03:36

De verkeersministers van de 25 EU–landen zijn het daar maandag over eens geworden. Het rijbewijs wordt een plastic kaartje met eventueel een chip erin. Het vervangt de huidige 110 verschillende modellen, waar politieagenten geen wijs meer uit raken. De verkeersveiligheid is altijd gediend met uniforme, heldere en duidelijke regels, reageerde verkeersorganisatie 3VO.De ministers verhoogden de minimumleeftijd voor zware motoren van 21 naar 24 jaar. Reden is dat er veel doden vallen onder jonge motorrijders. Tegelijk laten ze zwaardere aanhangers en caravans toe achter gewone auto’s. Dat gebeurde op verzoek van consumenten, aldus de Oostenrijkse verkeersminister Hubert Gorbach, die de vergadering voorzat. Maar lidstaten krijgen volgens 3VO ruimte om de grens op 3500 kg in plaats van 4250 kg te houden.

Het wordt bovendien onmogelijk nog langer een rijbewijs te halen in een ander EU–land, bijvoorbeeld omdat de examens daar makkelijker zijn of omdat justitie het rijbewijs in eigen land heeft ingetrokken. Een goede zaak, aldus 3VO, die echter geen idee heeft hoe vaak dit rijbewijstoerisme onder Nederlanders voorkomt.

Het Europees Parlement stemt naar verwachting eind dit jaar in met de herziene regels. De vernieuwde Europese wet op de rijbewijzen wordt dan 2012 van kracht in de hele EU.

Bij het besluit van de ministers maandag waren geen tegenstemmen. Alleen Engeland onthield zich van stemming. Het land vindt de nieuwe regels voor motorrijders niet soepel genoeg en schadelijk voor de motorindustrie.

De voorzitter van de vergadering, de Oostenrijkse verkeersminister Hubert Gorbach, dankte zijn Nederlandse collega Peijs en enkele anderen voor hun voorbereidende werk. Onder voorzitterschap van Peijs bereikten de ministers eind 2004 al bijna een akkoord.

Duitsland had daarna echter lang een obstakel opgeworpen. Het land wilde zijn levenslang geldige rijbewijzen behouden. Compromis is nu dat de Duitsers hun rijbewijzen elke vijftien jaar mogen verlengen in plaats van de gebruikelijke tien jaar. „Een goed compromis", zei de Duitse minister Wolfgang Tiefensee. „De langere looptijd scheelt bureaucratische kosten en helpt toch tegen fraude".

Het voorstel voor de vernieuwde rijbewijsregels was gedaan door de Europese Commissie. Huidig commissaris voor verkeer Jacques Barrot reageerde blij op het besluit. „Het Europese rijbewijs is vitaal voor een gemakkelijk verkeer en de strijd tegen fraude", zei hij. „Alle bestuurders krijgen moderne rijbewijzen die overal worden geaccepteerd".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer