Rotterdam accepteert besluit Peijs over Betuweroute niet
AMSTERDAM (ANP) - Rotterdam legt zich niet neer bij het besluit van minister Peijs (Verkeer) om de exploitatie van de Betuweroute alleen aan spoorbeheerder ProRail te geven.
Havenwethouder Van Sluis van Rotterdam zei zondag in het televisieprogramma Buitenhof dat hij wil vasthouden aan exploitatie door een consortium van vier deelnemers, waaronder het Havenbedrijf Rotterdam. Hij wil daarover overleg met Peijs.Peijs gaf afgelopen week geen goedkeuring aan exploitatie door het consortium Green Tulip Railway Company (GTRC). Behalve het Havenbedrijf Rotterdam maken daarvan ook het Havenbedrijf Amsterdam, spoorbeheerder ProRail en het Britse bedrijf Babcock & Brown Towrail uit.
„We hebben een ’memorandum of understanding’ getekend over gezamenlijke exploitatie en wat ons betreft gaat dat gewoon door”, aldus Van Sluis zondag.
Amsterdam sluit zich aan bij de kritiek van Van Sluis, liet havenwethouder M. van der Horst weten. De hoofdstad wil graag mee blijven doen met de exploitatie. De goederenspoorlijn kan ook voor de Amsterdamse haven een snelle verbinding met het achterland vormen. De bestaande spoorlijn vanuit Amsterdam is vanaf Tiel verbonden met de Betuwelijn.
Uit onderzoek van oud-Unilevertopman Maljers bleek onlangs dat de verhoudingen binnen GTRC moeizaam zijn. Maar volgens Van Sluis mag dat geen reden zijn om GTRC op een zijspoor te zetten. Volgens hem moet Peijs ProRail gewoon „een dienstopdracht” geven om samen te werken binnen GTRC.
Deze week bleek dat de Tweede Kamer opheldering wil van Peijs over haar besluit. De Kamer wil ook met Maljers spreken over zijn advies aan Peijs. De Kamer heeft nog veel vragen over de exploitatiekosten in de eerste jaren na opening van de Betuwelijn. GTRC had beloofd dat de Staat de eerste jaren na opening in 2007 ongeveer 36 miljoen euro zou moeten bijdragen.
Uit berekeningen van het onafhankelijke bureau Horvat is echter gebleken dat de kosten tot meer dan 70 miljoen euro op kunnen lopen. Daarmee is het plan van GTRC voor de Staat nauwelijks goedkoper dan wanneer de exploitatie in handen is van ProRail, aldus Horvat.
Ondanks de hogere kosten vinden CDA en VVD wel dat de Betuweroute volgens planning in 2007 in gebruik moet worden genomen.