Winst Eneco stijgt
ROTTERDAM (ANP) – Energiebedrijf Eneco heeft vorig jaar de nettowinst met ruim 38 procent zien stijgen tot 302 miljoen euro hoewel 3 procent van de huishoudelijke klanten is vertrokken. De omzet steeg met 4,7 procent tot 3,36 miljard euro.
De belangrijkste oorzaak voor de resultaatsverbetering is de stijging van de prijs van ruwe olie, waaraan andere energieprijzen gekoppeld zijn. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.De afzet in volume daalde vorig jaar licht door het vertrek van het aantal huishoudelijke klanten voor energie en gas. De omzet in energie steeg met 1 procent en die van gas– en warmtelevering klom met 8 procent. De omzet groeide met 4,7 procent tot 3,36 miljard euro.
Eneco kocht vorig jaar het afnamecontract van de Rijnmond Energiecentrale, waardoor het bedrijf goedkoop in eigen beheer stroom kon opwekken. Dat was mede de oorzaak voor de stijging van de brutowinstmarge van het energiebedrijf met 13,5 procent.
Bestuursvoorzitter Ronald Blom pleitte bij de presentatie van de jaarcijfers voor een ’deltaplan’ voor energie dat voorziet in de vorming van een groot Nederlands energiebedrijf.
Hiermee wil hij tegenwicht bieden aan ontwikkelingen in het buitenland, waar grote nationale energieconcerns op het overnamepad zijn. Naast Eneco moet deze Nederlandse energiegigant ook Essent, Nuon, Delta en het transportbedrijf van de Gasunie omvatten. „Met zo’n fusie ontstaat het op vijf na grootste Europese energiebedrijf", benadrukt Blom. Hij benadrukte het belang van een grote gezamelijke inkoopmacht.
Binnenkort buigt het parlement zich weer over de splitsing van de energiebedrijven in een netwerk– en een productie– en leveringsbedrijf. Blom is tegenstander en roept op tot een periode van bezinning om alternatieven te onderzoeken.
Een ander heet hangijzer in de sector zijn de beloningen voor het topmanagement. De Eneco–topman relativeerde zijn eigen salaris, dat met 528 duizend euro ver achter ligt op dat van top van Essent en Nuon. „Ik ben de schlemiel in de sector", verklaarde Blom. „De politiek mag een moreel oordeel over de salarissen vellen, maar het is een kwestie voor de commissarissen en de aandeelhouders van de energiebedrijven".
Eneco kreeg vorig jaar te maken met twee grote storingen. De storing die vorig jaar de Shell–raffinaderij in Pernis trof is volgens Blom niet uitsluitend te wijten aan Eneco. Het lag volgens de onderneming ook aan netbeheerder Tennet. Het energiebedrijf heeft nog geen claims ontvangen van gedupeerde klanten.
Verder kreeg Eneco eind vorig jaar te maken met een lekkage in de stadsverwarming in Rotterdam. Het aantal storingsminuten kwam uit op gemiddeld 21,1 per klant. Daarmee heeft Eneco het beter gedaan dan het landelijk gemiddelde, dat op 27 minuten ligt.
Eneco wil geen prognose geven voor de resultaten over dit jaar. Het bedrijf zei in een verklaring dat er onzekerheid heerst over de mogelijke aanstaande splitsing van het energiebedrijf. Daardoor is het geven van een resultaatsverwachting niet mogelijk.