Economie

Uit principe geen talenten wegkapen

ZWOLLE - Wegkapen van talentvol personeel is er niet bij. Aatop Personeelsintermediair is principieel tegen headhunten. „De verleiding kan groot zijn, maar we willen het huis van onze naaste niet begeren. De kandidaat moet zelf het initiatief nemen om zijn bedrijf te verlaten. Zijn start moet goed zijn.”

Ad Ermstrang
14 March 2006 08:42Gewijzigd op 14 November 2020 03:33
ZWOLLE – Vestigingsmanager Arjan de Ruijter: „Uit principe doen we niet aan headhunting. Een kandidaat moet zelf het initiatief nemen, je behoort het huis van je naaste niet te begeren.” Foto RD, Henk Visscher
ZWOLLE – Vestigingsmanager Arjan de Ruijter: „Uit principe doen we niet aan headhunting. Een kandidaat moet zelf het initiatief nemen, je behoort het huis van je naaste niet te begeren.” Foto RD, Henk Visscher

De verflucht is er nog niet geheel verdwenen. De grauwe muren in het voormalige UWV-kantoor aan de Rijnlaan in Zwolle hebben plaatsgemaakt voor frisse kleuren. De groei zit er goed in bij het bedrijf. In de zomer van 2000 begon Aad Vermeulen (43) samen met Arjan de Ruijter (36) en een vrouwelijke collega, in Hardinxveld-Giessendam voor zichzelf. Drie jaar later volgde Veenendaal. Begin deze maand werd de vestiging Zwolle in gebruik genomen.„Vermeulen liep al langer met de gedachte een eigen bedrijf op te zetten, hij had vooral ervaring met technisch personeel. Ik was op andere vakgebieden actief, onder meer in het bemiddelen van mensen met een WAO-achtergrond”, aldus De Ruijter.

Beiden dragen hun christen-zijn uit in het jonge bedrijf. „Natuurlijk is Aatop een commercieel bedrijf, maar we hebben ook oog voor het sociale en maatschappelijke aspect. We zien dit als een gelegenheid om mensen de kans te bieden hun talenten te gebruiken.”

Het tweetal bedacht de naam Aatop. „Die heeft geen betekenis, maar we staan er wel mee vooraan in het telefoonboek. Zo komen we op de twee eerste letters, top slaat op het personeel waarmee we werken.”

Aatop richt zich op de werving, selectie en detachering van midden- en hoger kaderpersoneel. „Zeg maar mbo’ers, hbo’ers en jonge academici. We streven naar een duurzame invulling van de vacatures, ook bij het detacheren van mensen.”

Belangrijke vakgebieden voor Aatop zijn de financiële administratie, techniek, zakelijke dienstverlening en non-profitorganisaties. De laatste groep met onderwijs- en zorginstellingen is vaak identiteitsgebonden, weet De Ruijter, maar ook veel andere directeuren en managers met een christelijke achtergrond kloppen bij Aatop aan. „Die groep is heel breed, van evangelisch tot oud gereformeerd. Dat geldt eveneens voor onze eigen organisatie.”

De vestigingsmanager schat dat ongeveer 10 procent van de enkele duizenden opdrachtgevers om ideële motieven voor Aatop kiest. Van de kleine 6000 bij het bedrijf ingeschreven kandidaten heeft 30 tot 35 procent om die reden voor de personeelsintermediair gekozen. Omzetcijfers wil hij niet prijsgeven. „We streven ernaar dit jaar tussen de 150 en de 200 mensen te bemiddelen.”

De opdrachtgever betaalt, inschrijving door werkzoekenden is kosteloos. „Bij werving en selectie is de prijs gerelateerd aan het salaris, bij detachering geldt een uurtarief. De gedetacheerde is bij ons in dienst.

De bij ons ingeschreven kandidaten zijn vaak op zoek naar een tweede of derde stap in hun loopbaan. Soms willen ze iets heel anders. Van die groep is, zo leert de ervaring, ongeveer de helft direct bemiddelbaar.”

De basis voor het bij elkaar brengen van de verschillende partijen vormt een open gesprek. „Voorop staat natuurlijk de professie van de kandidaat, maar andere zaken zijn eveneens belangrijk. Kandidaten dienen op de hoogte te zijn van de cultuur in het bedrijf. Voor werkgevers is het essentieel om te weten of iemand in de onderneming past.”

In het overleg komen zaken als waarden en normen, iemands persoonlijkheid en zo nodig zondagsarbeid aan de orde. Aatop is bezig om inschrijvingen via internet mogelijk te maken, maar De Ruijter denk dat het persoonlijk gesprek ook in de toekomst essentieel zal zijn. „Het blijft mensenwerk, je leert iemand via de computer nooit zo goed kennen als in een persoonlijk gesprek.”

Aatops klanten variëren sterk in grootte. „We werken voor kleine bedrijven, maar rekenen ook multinationals tot onze klanten. Onze identiteit krijgt in de omgang met directeuren of personeelsafdelingen van deze ondernemingen gestalte door op een open een eerlijke manier met elkaar om te gaan. Als je fouten maakt, moet je die willen toegeven en trachten ze te herstellen. Je moet niet dreigen met rechtszaken en andere partijen agressief benaderen, maar een stukje integriteit betrachten.”

Om de deskundigheid te versterken werkt Aatop samen met een bureau voor loopbaangeleiding en wordt in een aantal gevallen gebruikgemaakt van juridische adviseurs, een pensioendeskundige en een christenarbeidspsycholoog.

De groei van het bedrijf is als het aan De Ruijter ligt, nog niet ten einde. „Over een aantal jaren een vestiging in het westen van het Nederland, in de omgeving van Gouda, behoort tot de ambities. Maar of we nog veel groter worden, betwijfel ik. Je moet niet te hard willen groeien, maar kunt beter op een gedegen wijze uitbreiden. Als de tijd er rijp voor is.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer