Economie

Nederlander weet wijn te waarderen

DEN HAAG (ANP) - Nederlanders drinken steeds meer wijn. Vooral rosé en mousserende wijnen zijn in trek.

9 March 2006 12:00Gewijzigd op 14 November 2020 03:32

Het zijn niet de traditionele chateaus in Frankrijk die hofleverancier zijn. Juist nieuwe wijnlanden als Zuid-Afrika en Chili veroveren steeds meer terrein.Vorig jaar hebben Nederlanders per hoofd van de bevolking gemiddeld 21,3 liter wijn gedronken. Dat is 0,7 liter per persoon per jaar meer dan in 2004 en 4,7 liter meer dan tien jaar geleden, bleek donderdag uit cijfers van het Productschap Wijn.

Dat Nederlanders de wijn steeds meer waarderen, valt op. Traditionele wijnlanden als Frankrijk en Italië zien de wijnconsumptie de laatste decennia flink dalen. Dronken de Fransen in 1970 per persoon nog 109,1 liter per jaar, anno 2003 was daar nog 48,5 liter van over. De Italianen zakten in die periode van 113,7 liter naar 47,5 liter per burger per jaar.

Volgens het productschap zijn het de tweeverdieners die steeds vaker een flesje opentrekken en zodoende voor de groei in Nederland zorgen. Vooral voor en tijdens het avondeten is wijn meer dan voorheen een populair drankje geworden. „Een eenmaal geopende fles wordt vaak nog dezelfde dag leeggedronken.”

De groep twintigers en dertigers heeft vooral de smaak te pakken van rosé. De verkoop van deze wijn is vorig jaar gestegen met 35 procent. Witte wijn blijft evenals rosé populair onder vrouwen, terwijl mannen de voorkeur geven aan rode wijn.

De trend van de afgelopen jaren dat wijnen uit de nieuwe wijnlanden steeds meer in trek zijn, heeft zich in 2005 doorgezet. Australië, Zuid-Afrika, Argentinië, de Verenigde Staten en Chili hebben 31,4 procent van de Nederlandse wijnmarkt in handen, 2,5 procentpunt meer dan in 2004. De traditionele wijnlanden, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië, leverden 2,1 procentpunt in en hebben nu een marktaandeel van 67,6 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer