Bereikbaarheid landelijk nummer politie verbeterd
De bereikbaarheid van het landelijk telefoonnummer van de politie voor niet-dringende zaken is verbeterd. Kreeg een half jaar geleden nog maar 86 procent van de bellers van 0900-8844 gehoor, inmiddels is dat gestegen tot 96 procent. Dat blijkt woensdag uit een onderzoek dat in april is uitgevoerd in opdracht van het korpsbeheerdersberaad.
Volgens het onderzoek is ook de afhandeling van de gesprekken een stuk beter. De telefooncentrales van alle 25 regiokorpsen scoren nu een voldoende. Eén korps krijgt van onderzoeksbureau Telan een zes, de overigen een zeven of acht.
De woordvoerder van het korpsbeheerdersberaad wil niet zeggen welk korps als laagste uit de bus kwam. Een jaar geleden kregen nog zestien korpsen een onvoldoende van de onderzoekers.
Het telefoonnummer 0900-8844 is in september 2000 ingevoerd om de bereikbaarheid van de politie te verbeteren. Jaarlijks wordt het nummer 7,2 miljoen keer gebeld.
Na de invoering bleek dat het nummer niet goed functioneerde. De telefooncentrale bleek soms moeilijk bereikbaar en ook werd er geklaagd over de kosten van het bellen. Minister De Vries van Binnenlandse Zaken besloot daarom dit voorjaar het tarief te verlagen van 13 eurocent per minuut tot het lokale tarief.