Boekwinst CSM door verkoop snoepdivisie
DIEMEN (ANP) - Voedingsconcern CSM heeft in 2005 zijn nettowinst meer dan verdubbeld tot 423,3 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan een boekwinst van ruim 365 miljoen euro op de verkoop van de snoepdivisie, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde jaarcijfers.
In 2004 bedroeg de nettowinst van CSM 160 miljoen euro. De omzet daalde vorig jaar met 4,2 procent tot 2,62 miljard euro. Deze krimp werd veroorzaakt door het afstoten van bedrijfsactiviteiten. Ook telt mee dat het jaar 2004 een week meer telde dan 2005. Analisten hadden gerekend op een nettowinst van 412 miljoen euro en een omzet van 2,67 miljard euro.Het bedrijfsresultaat verslechterde van 192,2 miljoen euro tot 169,1 miljoen. De winst werd gedrukt door tegenvallers bij de divisies Bakery Supplies Europe en melkzuurproducent Biochemicals, die kampten met moeilijke marktomstandigheden en prijsdruk.
Het Diemense bedrijf had eerder beloofd bij de presentatie van de jaarcijfers op zijn strategie in te gaan, maar daarover bracht het vandaag geen nieuws. Half februari kondigde CSM aan te stoppen met de suikerbieten en door te gaan met de productie van bakkerijproducten en -ingrediënten en melkzuur. De onderneming had daar vandaag weinig aan toe te voegen.
Ontevreden grootaandeelhouders opperden eerder dat CSM ook zijn melkzuurdivisie moet afstoten. Het bedrijf is wereldwijd de grootste producent daarvan. CSM is tevens de grootste leverancier ter wereld van ingrediënten voor bakkerijen, van de warme bakker op de hoek tot broodfabrieken en fastfoodketens.