Binnenland

ProRail: Spoor in 2012 op orde

UTRECHT (ANP) – Het spoor in Nederland is pas in 2012 op orde. Het omvangrijke onderhoudswerk is dat jaar klaar, waardoor het spoornet veel robuuster moet zijn dan nu. Het moet over zes jaar afgelopen zijn met grote storingen aan bijvoorbeeld computersystemen of wissels.

14 February 2006 16:53Gewijzigd op 14 November 2020 03:28

Voor de komende jaren voorziet directeur Bert Klerk van spoorbeheerder ProRail een geleidelijke verbetering van onder meer het aantal treinen dat op tijd rijdt, zo zei hij dinsdag. Wel moet de treinreiziger de komende tijd rekening houden met vertragingen wegens onderhoud aan het spoor.De afgelopen jaren heeft ProRail betrekkelijk eenvoudig onderhoud uitgevoerd. „We hebben eerst het laaghangend fruit geplukt. Nu zijn de ingewikkelde systemen aan de beurt", waarschuwde Klerk.

De Nederlandse Spoorwegen ondervonden in 2005 al behoorlijk veel hinder van het spooronderhoud. Mede daardoor kon het bedrijf niet al zijn beloofde prestaties waarmaken. Zo reden er minder treinen op tijd dan beloofd. Eind januari liet ProRail al weten dat er in 2006 meer spoortrajecten worden afgesloten wegens onderhoud dan het afgelopen jaar.

Het op orde brengen van het spoor is volgens Klerk noodzakelijk om een robuuster systeem te krijgen met minder overlast voor de treinreiziger. Een aantal grote computerstoringen gooide het afgelopen jaar het treinverkeer behoorlijk in de war.

De samenwerking tussen de NS, ProRail en de aannemers blijkt tijdens dergelijke calamiteiten stroef te verlopen. „Mensen spreken een verschillende taal”, zei Klerk. Om het overleg tussen alle betrokkenen soepeler te laten verlopen houden de drie partijen een proef met een crisiscentrum. Daarin werken de NS, ProRail en aannemers intensief samen om een grote storing op het spoor sneller en beter te verhelpen.

Het crisiscentrum is opmerkelijk, omdat de NS en ProRail jaren geleden juist van elkaar zijn gescheiden. Volgens Klerk werd er na de scheiding „flink geknipt”, maar is het noodzakelijk te erkennen dat er „veel wederzijdse afhankelijkheden” zijn. De directeur voelt er overigens niets voor NS en ProRail weer samen te voegen.

Klerk wist verder te melden dat de informatievoorziening op de stations in 2008 flink moet zijn verbeterd. Dan moeten op alle stations de huidige panelen waarop te zien valt hoe laat de trein aankomt, vervangen zijn door plasmaschermen. Die moeten actuele informatie geven over de aankomsttijden van de treinen en over vertragingen. Momenteel loopt in de regio Amersfoort een proef.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer