Binnenland

Aanleg nieuwe Sloelijn in Zeeland begonnen

VLISSINGEN - De aanleg van de nieuwe Sloelijn in Zeeland is vrijdag symbolisch begonnen. Staatssecretaris Van Geel (VROM) verrichtte de starthandeling.

Regioredactie
10 February 2006 21:00Gewijzigd op 14 November 2020 03:27

De Sloelijn is het goederenspoor tussen het havengebied Vlissingen-Oost en het hoofdspoor van Vlissingen naar Roosendaal. Met de nieuwe lijn moet de haven Vlissingen-Oost een impuls krijgen. In de toekomst kunnen bedrijven voor hun transport zowel gebruikmaken van weg, water en spoor.Vrijdagmiddag verrichte staatssecretaris P. van Geel de starthandeling voor de bouw. Door middel van een lasershow werd de bouw symbolisch in gang gezet. Overigens zijn de werkzaamheden rond de aanleg vorige maand al begonnen.

Op de bijeenkomst spraken naast Van Geel ook de directeur van spoorbeheerder ProRail, Bert Klerk, en de Zeeuwse gedeputeerde Le Roy, die tevens verantwoordelijk is voor Zeeland Seaports. Alle sprekers roemden het economische belang van de goederenspoorlijn voor Zeeland. Ook gingen de drie nadrukkelijk in op de preventieve maatregelen tegen geluidsoverlast die worden getroffen.

In augustus vorig jaar keurde de Raad van State de aanleg van de nieuwe spoorlijn goed. Eerder hadden onder meer de gemeente Goes, de Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) en het waterschap Zeeuwse Eilanden bezwaren ingediend. Volgens de ZMF en omwonenden is er sprake van een onaanvaardbare aantasting van het landschap en de leefomgeving als de Sloelijn wordt aangelegd. Vooral de voorziene geluidsoverlast is menigeen een doorn in het oog.

Die geluidsoverlast zal zich niet beperken tot de Sloelijn zelf, maar vooral ook gevolgen hebben voor de reguliere spoorlijn door Zeeland, omdat de Sloelijn daarop aansluit. Met name de gemeenten Goes, Kapelle, Reimerswaal en de Brabantse gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Roosendaal zullen dat merken. Om die overlast te reduceren, is afgesproken geluiddempend materiaal te gebruiken voor de aanleg. Zo zullen de houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen exemplaren. Ook mogen de goederentreinen niet harder rijden dan 80 kilometer per uur.

In Zeeland ligt ook een oude Sloelijn, die langs de dorpen Eindewege en Heinkenszand loopt. Die lijn is niet berekend op de voorziene toename van het goederenvervoer, zodat besloten is tot de aanleg van een nieuwe spoorlijn. De nieuwe Sloelijn krijgt drie viaducten, waarvan één over de A58. Het verkeer op de Zeeuwse snelweg zal ruim een jaar hinder ondervinden van de aanleg, zo is de verwachting.

De aanleg van de nieuwe Sloelijn en de afbraak van de huidige spoorlijn kosten 46 miljoen euro. Zeeland Seaports en de NV Westerscheldetunnel dragen 12 miljoen euro aan het project bij. De totale kosten, inclusief de maatregelen tegen geluidsoverlast langs de Zeeuwse lijn, bedragen 65 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer