Deel nieuwe snelweg A6-A9 ondertunnelen
Een twintigtal organisatie is voor de nieuw snelweg tussen de A6 en de A9, maar pleit wel voor een gedeeltelijke ondertunneling, schrijft Annemarie van Oorschot.
Het bedrijfsleven in de Noordvleugel van de Randstad acht een nieuwe snelweg tussen de A6 en de A9 broodnodig om de verkeersproblemen in de regio op te lossen. Door deze snelweg 30 meter onder de grond aan te leggen, blijven natuur en landschap onaangetast. Zonder snelweg stagneert de ontwikkeling van het economische hart van Nederland.De ondergrondse aanleg van de snelweg A6-A9 is de beste oplossing voor de verkeersproblemen op de as Schiphol-Amsterdam-Almere. Dit standpunt wordt onderschreven door twintig organisaties uit het bedrijfsleven, alsmede door de vakbonden FNV en CNV.
Het bedrijfsleven reageert met dit standpunt op een nota van Rijkswaterstaat waarin uiteenlopende oplossingen voor de verkeersproblemen zijn uitgewerkt. Een nieuwe snelweg is de enige oplossing die zoden aan de dijk zet.
De Noordvleugel van de Randstad, met Amsterdam als centrum, neemt wereldwijd een economische toppositie in. Hij biedt werk aan 1 miljoen mensen. Bovendien groeit het aantal arbeidsplaatsen er jaarlijks met 10.000. Nu al staan de files op de A1, de A6 en de A9 in de filetoptien van Nederland.
Omdat het Rijk Almere als groeistad heeft aangewezen, zal die situatie in de toekomst alleen maar verergeren. Schattingen komen uit op 50 procent groei van het verkeer in de Noordvleugel. Dergelijk omvangrijke groei kun je niet opvangen met verbreding van bestaande wegen of een kilometerheffing. Een totaalpakket aan maatregelen is nodig. Daarin, aldus het bedrijfsleven, moet een capaciteitsuitbreiding van het openbaar vervoer zijn opgenomen, een kilometerheffing, en nadrukkelijk ook een nieuwe snelweg A6-A9.
Natuur
Door deze snelweg aan te leggen in een tunnel tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg kunnen natuur en landschap worden ontzien. Dit blijkt uit het rapport van Rijkswaterstaat. In het vlugschrift ”De visie van het bedrijfsleven op de A6-A9” wordt de visie uiteengezet voor een breed publiek.
De auteur is communicatiemanager VNO-NCW West.