CDA, PvdA en GroenLinks halen hard uit naar NS
DEN HAAG (ANP) – De vervoersspecialisten van CDA, PvdA en GroenLinks in de Tweede Kamer zijn niet te spreken over de Nederlandse Spoorwegen. Het spoorbedrijf schroeft zijn ambities terug om de treinreiziger dit jaar beter te bedienen. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) moet harder optreden. „Het pappen en nathouden moet over zijn", aldus PvdA–Kamerlid Dijksma.
Volgens de NS spelen grootschalig onderhoud en weer het bedrijf parten om de treinen meer op tijd te laten rijden. Dat geldt ook voor een nieuwe vertrekprocedure waarbij alle deuren van de trein dicht moeten zijn voordat het voertuig weg kan rijden. „Het bedrijf wijst te gemakkelijk naar externe omstandigheden. Hoe kan het dat de NS door die vertrekprocedure 1,5 procent inboet op de aankomstpunctualiteit", stelt CDA–Kamerlid Van Hijum. De NS mag wel winst maken, maar moet naar zijn zeggen meer investeren in een betere dienstverlening. „De reiziger staat onvoldoende centraal".Volgens GroenLinks moet staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) de NS–directie nog meer opjutten haar best te doen. Zij moet de directie binden aan haar doelstellingen. „Haalt de directie die niet, dan moet ze ophoepelen", aldus woordvoerder Duyvendak.
Zover gaan Dijksma en Van Hijum niet. Maar alle drie willen Schultz vastpinnen om een scherpere koers richting de NS te varen. „Zij moet ambitieuzer zijn. De vraag is of zij door in te stemmen met het NS–vervoerplan voor 2006 op koers ligt met het halen van de punctualiteitsdoelen voor 2007", aldus Van Hijum.
Dijksma geeft ook toe dat de Kamer dat vervoerplan, na het fiat van Schultz, niet meer kan terugdraaien. Zij blikt daarom naar de dienstregeling van de NS voor 2007, waarop ook al veel kritiek is. Reizigers zouden langer onderweg zijn en veel vaker moeten overstappen. De Kamer bespreekt over drie weken die plannen met de staatssecretaris. „Het pappen en nathouden moet over zijn, anders krijgt ze het met ons aan de stok", aldus het PvdA–Kamerlid.