Extra geld voor metrolijn Amsterdam
Wat Burgemeester en Wethouders van Amsterdam betreft kan de eerste spade voor de ondergrondse Noord-Zuidlijn de grond in. Het college besloot dinsdag akkoord te gaan met een extra bedrag van 130 miljoen euro dat voor rekening van Amsterdam komt, bovenop de 187 die al voor de aanleg was gereserveerd.
De gemeenteraad moet daar in oktober nog mee akkoord gaan.
Na uitermate moeizame procedures is de aanbesteding van zeven van de in totaal dertien contracten rond. Het gaat om de meest gecompliceerde onderdelen van de lijn, die in 2011 Amsterdam-Noord met het zuidelijk deel van de stad verbindt. In totaal gaat de Noord-Zuidlijn ruim 1,4 miljard euro kosten. De gemeente Amsterdam betaalt 317 miljoen euro, de regio en vooral het Rijk betalen de rest.
Wethouder G. Dales liet er ondanks zijn tevredenheid geen misverstand over bestaan dat het voor het laatst is dat Amsterdam een dergelijk groot bedrag uittrekt voor een infrastructureel project. Was vroeger de verhouding Rijk en gemeente bij soortgelijke projecten respectievelijk 95 en 5 procent, bij de Noord-Zuidlijn draait de gemeente op voor 23 procent van de kosten. „Onevenredig”, vindt Dales. Hij wil samen met andere gemeenten „een indringend gesprek” met het Rijk over die verhouding. „Dit is te veel, zelfs voor een grote gemeente als Amsterdam. Dat kan niet nóg eens.”
Er waren drie aanbestedingsrondes nodig voor de meest ingewikkelde onderdelen van de lijn. Voor de passage bij het Centraal Station en de stations CS, Vijzelgracht en Ceintuurbaan wist Amsterdam een verbetering ten opzichte van de vorige onderhandelingsronde te behalen van 23 miljoen euro. Dat was aanzienlijk minder dan de 36 miljoen euro waarop was ingezet. Het Rijk bleek die tegenvaller echter ruimschoots te compenseren door met meer geld over de brug te komen dan waarop Dales en de zijnen hadden gehoopt.
Nieuwe aannemer voor het project is het Duitse Max Bögl, die de stations Ceintuurbaan, Vijzelgracht en Rokin gaat bouwen. Het Nederlandse bouwbedrijf Heijmans NV had daar ook z’n zinnen op gezet. Het bedrijf zag de opdracht aan zijn neus voorbij gaan, omdat de Duitse partner van het bedrijf, Philipp Holzmann, in surseance van betaling verkeerde. Heijmans bouwt wel mee aan andere delen van de lijn.