Finse Wärtsilä gaat fabriek Zwolle sluiten
De Finse motorenfabriek Wärtsilä gaat haar vestiging in Zwolle sluiten. In ons land blijft alleen een bedrijfsonderdeel over dat service verleent. De vakbonden vreesden reeds voor een ingrijpende reorganisatie, maar hadden niet op sluiting gerekend. Bij de motorenbouwer dreigen 700 werknemers ontslag te krijgen. Het personeel, de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel reageerden onthutst.
Behalve in Zwolle heeft Wärtsilä in Nederland nog 160 mensen in dienst, van wie de meesten in de vestiging in Schiedam. Of een uitgeklede servicevestiging per definitie in het westen moet zijn gevestigd, is voor de Zwolse wethouder Baarsma (Economische Zaken) geen uitgemaakte zaak. „We zetten de zaken op een rijtje. Volgende week zien we wat we verder kunnen doen", zei hij vrijdagmiddag op een persconferentie. Hij gaf aan behoud van productiecapaciteit vrijwel zeker onmogelijk te achten. Wärtsilä heeft ook vestigingen in Frankrijk en in Italië. Na een diepe crisis in 1998 zou Wärtsilä Nederland dit jaar voor het eerst uit de rode cijfers komen.
Onverteerbaar
Het personeel kreeg vrijdagochtend voorlichting over de voorgenomen sluiting. Als Wärtsila verdwijnt, heeft dat grote gevolgen voor de toeleverende industrie in de regio. Uit de losse pols schatte Baarsma het aantal arbeidsplaatsen dat indirect gevaar loopt op nog eens een kleine duizend.
De wethouder noemde het zuur dat de gemeente begin jaren negentig „ontzettend haar best heeft gedaan" om het bedrijf uit Amsterdam naar Zwolle te halen. Toen dat eenmaal was gelukt, zijn ook de nodige infrastructurele investeringen gepleegd, terwijl de gemeente nu plotseling met lege handen staat.
De bonden voelen zich bitter in de kou gezet. FNV Bondgenoten toonde zich „volkomen verrast", CNV Metaal sprak van „onbegrijpelijk en onverteerbaar" en de Unie was „ontzet." De sluiting zou in september of oktober volgend jaar moeten plaatsvinden, schreef vice-president S. Bertlin van Wärtsilä Corporation in een brief aan het personeel.
De ondernemingsraad gaat niet akkoord met de sluiting. Samen met de vakbonden worden mogelijkheden onderzocht om zo veel mogelijk werkgelegenheid te behouden en ook gaan zij zich bezinnen op een afvloeiingsregeling. Tevens willen zij minister Jorritsma (Economische Zaken) betrekken bij een onderzoek naar de gang van zaken.
Wärtsilä wil de productie van drie soorten motoren goeddeels overhevelen naar Triëst in Italië. Achterliggende oorzaak is volgens het bedrijf de afgenomen vraag, die een „diepgaande herstructurering" nodig maakt. Unie-bestuurder Kruithof sprak er vrijdag zijn verbazing over uit dat de keus op Nederland is gevallen. „Dit is erg vreemd, want in Zwolle staat een gigantische en een van de modernste fabrieken van de wereld op dit gebied."
Winstmaximalisatie
Bestuurder Hulshoff van FNV Bondgenoten: „De directie noemt als reden overcapaciteit, maar ik denk dat het meer een kwestie van winstmaximalisatie is. De beursgang van Wärtsilä is niet zo succesvol geweest als ze hadden gehoopt en nu proberen ze over de rug van de werknemers de aandeelhouders tevreden te houden. Dat kan natuurlijk niet."
De fabriek in Zwolle van Wärtsilä Nederland was voorheen onderdeel van Stork. Drie jaar geleden nam Wärtsilä, de grootste producent van diesel- en gasmotoren ter wereld, de fabriek over. De omzet van het Finse concern bedroeg vorig jaar 2,7 miljard euro (5,95 miljard gulden). In totaal biedt het bedrijf werk aan 10.500 mensen. De Nederlandse vestiging produceert ook gasturbines voor energiewinning.