Economie

Naam Frans Maas wellicht gehandhaafd

AMSTERDAM (ANP) - Er bestaat een gerede kans dat de naam Frans Maas overeind blijft na de overname door het Deense DSV. Beide logistieke bedrijven bekijken of Frans Maas, of een afgeleide hiervan, de naam wordt van de nieuwe combinatie.

6 January 2006 20:01Gewijzigd op 14 November 2020 03:21

„We hebben een sterke naamsbekendheid”, aldus topman A. Manneke van Frans Maas vrijdag.Zijn collega K. Larsen van DSV voegde daaraan toe dat de naam van zijn bedrijf niet heilig is. „Frans Maas is door heel Europa bekend. Wij hebben ons niet zo sterk geprofileerd.”

Bovendien werken de Denen momenteel al met twee namen, waardoor geregeld verwarring ontstaat. Het transport- en logistieke concern staat op de beurs in Kopenhagen genoteerd onder de naam DSV, maar op de vrachtwagens staat de afkorting DFDS gedrukt.

De twee bestuursvoorzitters gaven vrijdag in Amsterdam een toelichting op de voorgenomen overname van Frans Maas door DSV. De Denen maakten donderdag bekend definitief een bod van 38 euro per aandeel uit te brengen op Frans Maas. Daarmee waarderen ze het transportbedrijf op 225 miljoen euro. Dat bedrag is exclusief een schuldenlast van 208 miljoen euro, die eveneens door DSV wordt overgenomen.

De verkoop van Frans Maas zal leiden tot een kleine afname van het aantal banen, aldus Larsen. „In het begin zal dat 3 tot 5 procent van het personeel zijn.”

Hij verwacht evenwel dat de combinatie van DSV en Frans Maas zo veel groei oplevert dat het bedrijf na ongeveer een jaar meer personeel in dienst heeft dan de twee onderdelen momenteel afzonderlijk.

De Denen willen Frans Maas inlijven om de consolidatieslag in de Europese transportsector bij te benen. Door de overname krijgt DSV voet aan de grond in diverse landen in Zuid-Europa, waaronder Italië, Portugal en Spanje. „We hadden nog diverse lege plekken op de Europese kaart. Door samen te gaan met Frans Maas vullen we die op”, aldus Larsen.

Met een aanwezigheid in geheel Europa denkt DSV beter in aanmerking te komen voor grote transportcontracten. Daarnaast kan het bedrijf kostenvoordelen behalen door de overlap met Frans Maas weg te snijden, bijvoorbeeld door logistieke centra samen te voegen. Hoe groot de synergievoordelen zullen zijn, durft DSV nog niet aan te geven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer