Defensie wil stillere vliegtuigen in Schinveld
DEN HAAG (ANP) – Defensie wil dat de AWACS–vliegtuigen die opereren vanaf de NAVO–vliegbasis Geilenkirchen in Duitsland, zo snel mogelijk nieuwe, stillere motoren krijgen.
Nederland zal daarvoor binnen de NAVO pleiten, al kan het wellicht nog jaren duren voor de motoren voor in totaal een bedrag van 700 miljoen dollar worden vervangen.Dat zei staatssecretaris Van der Knaap (Defensie) vrijdag. Defensie is eigenaar van de 6 hectare grond waarop de bomen staan die volgende week gekapt gaan worden. Het omhakken van de bomen is nodig omdat de AWACS–toestellen nu „niet onbelemmerd kunnen vliegen", aldus Van der Knaap, die onlangs van de Raad van State het groene licht kreeg voor de verwijdering van de bomen. De NAVO verzocht daar 23 jaar geleden al voor het eerst om.
Door de hoge bomen zijn de landingslichten moeilijk zichtbaar. Bovendien moeten de vliegtuigen heel steil opstijgen en landen. Van der Knaap verwacht dat de geluidsoverlast na de kap van de bomen zal verminderen, omdat de toestellen dan veel geleidelijker kunnen opstijgen en landen en dus minder motorvermogen hoeven te gebruiken.
Hij kan zich goed verplaatsen in de klachten van de inwoners van Schinveld. De Awacs–toestellen maken volgens Van der Knaap „ongehoord veel herrie".
De radartoestellen zijn van groot belang voor de veiligheid van Europa. Ze houden het complete luchtruim boven Europa in de gaten. „Denk maar aan 11 september", zegt Van der Knaap. „Dat waren aanvallen met vliegtuigen en daarom moeten we ons luchtruim bewaken".
Het verhuizen van de Awacs–basis naar een minder dichtbevolkt gebied is volgens de staatssecretaris geen optie. „Er is voor honderden miljoenen geïnvesteerd in de basis. Bovendien vinden duizenden mensen er werk". Er blijft dus niet veel anders over dan dat Van der Knaap en minister Kamp van Defensie „hun stinkende best doen" om de NAVO ervan te overtuigen dat de motoren moeten worden vervangen.