Oplages van dagbladen blijven dalen
AMSTERDAM - De oplages van de meeste dagbladen blijven dalen, zo blijkt uit kwartaalcijfers van Het Oplage Instituut (HOI).
Dat instituut publiceerde dinsdagochtend de oplagecijfers over het derde kwartaal van 2005 en daaruit blijkt dat van de landelijke kranten waarvoor moet worden betaald alleen Trouw en Het Financieele Dagblad enige winst wisten te boeken ten opzichte van het derde kwartaal van het jaar ervoor.Uitgeverij PCM, dat behalve Trouw ook NRC Handelsblad en de Volkskrant uitgeeft, erkent dat de oplages onder druk staan. Toch ziet het bedrijf lichtpuntjes. „In absolute zin groeit het aantal betalende klanten van PCM met ruim 3 procent door de groei van nieuwe flexibele abonnementsvormen zoals E-paper en weekeindabonnementen.” De E-papers, ook wel webabonnementen genoemd, worden echter nog niet meegenomen in de HOI-oplagecijfers, stelt de PCM-directie in een verklaring.
Ook de meeste regionale dagbladen zagen hun oplagecijfers afnemen. Tijdschriften deden het evenmin goed. Met uitzondering van enkele gespecialiseerde bladen daalden de oplages ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2004.