„Daling ongevallen na lagere alcohollimiet”
LEIDSCHENDAM - Door de verlaging van de alcohollimiet voor beginnende bestuurders zal het aantal auto-ongevallen met 5 procent verminderen.
Dat voorspelt woordvoerder P. Rugebregt van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Hij maakt daarbij de kanttekening dat de verlaging van de limiet voor een positief effect gepaard moet gaan met een verhoging van de politie-inzet.Met zijn voorspelling reageert Rugebregt op de nieuwe alcohollimiet van 0,2 promille voor bestuurders die vijf jaar of minder hun rijbewijs hebben. Deze nieuwe limiet van het openbaar ministerie is sinds 1 januari van kracht. Daarvoor bedroeg het wettelijk toegestane bloedalcoholpromillage voor alle bestuurders 0,5.
Brancheorganisatie Bovag waarschuwt dat bedrijven door deze nieuwe limiet kunnen rekenen op een schadeclaim als hun werknemer na een bedrijfsborrel onder invloed een ongeval veroorzaakt. „Wanneer een advocaat een schadevergoeding wil, zal hij zo veel mogelijk partijen proberen aan te spreken. Dan kun je na een bedrijfsborrel ook aan de werkgever denken,” bevestigt hoogleraar privaatrecht M. Wissink van de Rijksuniversiteit Groningen.
Het verlagen van de alcohollimiet per 1 januari ging gepaard met een forse verhoging van diverse boetes. Uitgangspunt daarbij is ”hoe gevaarlijker, hoe duurder”. Zo wordt een boete voor het negeren van een rood stoplicht verhoogd van 95 tot 130 euro. Voor het niet dragen van een gordel betaalt een automobilist nu 75 euro boete; 30 euro meer dan in 2005.
Het negeren van een stoplicht wordt gevaarlijker geacht dan 15 kilometer te hard rijden binnen de bebouwde kom. Voor dat laatste wordt nu 63 euro in rekening gebracht, een verhoging van 19 euro. Voor 30 kilometer te hard rijden binnen de bebouwde kom ligt een boete nu met een stijging van 45 euro op 170 euro. De boetes voor enkele overtredingen die onwenselijk maar minder gevaarlijk worden geacht, zijn verlaagd.