„Gelukkige vinders geen geestelijke egoïsten”
AMERSFOORT - Wie is Jezus? Deze vraag houdt theologen en niet-theologen, kerkmensen en buitenkerkelijken bezig. Het betekent wel dat er een grote hoeveelheid beelden over Hem bestaat. Is dat erg? Dr. A. Noordegraaf: „Echt luisteren, in de zin dat we voortdurend kloppen op de Bijbeltekst, is geen sinecure. Het gaat om het hart van het christelijk geloof.”
Het luistert nauw, stelt de theoloog. „Voor je er erg in hebt zitten we met onze beeldvorming, al of niet modern of traditioneel, boven op de Bijbeltekst.” Mede om die reden schreef hij het boekje ”Wie is Hij toch? Over de persoon en het werk van Jezus”, uitgegeven door de Hervormde bond voor Inwendige Zending op gereformeerde grondslag (IZB).Het boekje bestaat uit zeven Bijbelstudies en is bedoeld „om te komen tot een verdiept verstaan van de Persoon en het werk van Jezus Christus.” Het is ook geschreven voor joden, moslims, kerkverlaters en „zoekers”, schrijft dr. Noordegraaf in zijn voorwoord. „Ergens in het Nieuwe Testament lees ik van mensen die vol vreugde zeggen: „We hebben hem gevonden van wie de wet en profeten getuigen, de Messias. Kom en zie!” Gelukkige vinders zijn geen geestelijke egoïsten.”
Pluriformiteit
Dr. Noordegraaf: „Voor rechtzinnige gelovigen is Hij de Middelaar en de Verlosser, voor bevlogen evangelische christenen je grote Vriend. Moderne gelovigen spreken graag over Hem als inspirator, teken van hoop, bron van verlangen, vredesapostel, navolgenswaardig voorbeeld, rebel tegen de bestaande orde, mysticus. Is dat erg? Het hangt er maar van af. Pluriformiteit kan een zegen zijn als je samen -luisterend naar de Bijbel- van elkaar mag leren.”
Verschillende beelden van Jezus kunnen echter ook een bron van verdeeldheid zijn, erkent hij. „Wat voor de een heilig is, daar knapt een ander op af. Om twee uitersten te noemen: soms kom je binnen de kerk mensen tegen die veel over het goddelijke spreken of over de Geest, maar je hoort ze nauwelijks over Jezus Christus. En anderzijds beluister ik soms een spreken over Jezus waarin Hij volstrekt wordt losgemaakt van de Vader en de Heilige Geest, en waarbij ook de relatie tot het Oude Testament nagenoeg afwezig is.”
De theoloog uit Ede signaleert dat veel mensen Jezus inkapselen in het eigen denkstramien en vergeten dat Hij zich daaraan onttrekt. „Toen professor Graafland jaren geleden ergens preekte over de twaalfjarige Jezus en daarbij nadrukkelijk naar voren bracht dat Jezus ook puber is geweest met alle aanvechtingen en verzoekingen van dien, riep die preek behalve waardering ook verzet op. Kon en mocht je zo menselijk over Jezus praten? Hij is toch de heilige Zoon van God!”
Dat Jezus ook slachtoffer is geweest van de haat van mensen en dat Zijn lijden Hem verbindt met Israël, zijn volgens dr. Noordegraaf noties die christenen soms verdringen. „Jezus, Uw verzoenend sterven is het rustpunt van ons hart. Soms bekruipt me het gevoel dat we dit geheim platgeslagen hebben, alsof het allemaal vanzelf spreekt. Dat het ook een echt menselijk lijden is geweest en een permanente verzoeking tot in de Godverlatenheid toe… Dat dringt soms moeilijk door.”
Verrassing
In het voorwoord schrijft dr. Noordegraaf dat het antwoord op de vraag „Wie is Jezus?” is te vinden „in de 66 boeken van het Oude en Nieuwe Testament, de getuigenissen van profeten, psalmisten, evangelisten en apostelen.” Wat de kerkelijke dogma’s en de belijdenisgeschriften over de persoon en het werk van Christus zeggen, moet worden teruggekoppeld naar de Bijbel zelf, vindt hij. „We moeten ons voortduren laten verrassen door de verscheidenheid van dit getuigenis. We lezen als gewaarschuwde mensen, we lezen ook als mensen met een bepaald voorverstaan.”