Oprichter Davo ruilde albums voor nylons
DEVENTER - Vier postduiven die in vier windrichtingen uitvliegen. De bekende kunstenaar Escher tekende het logo voor Davo. En daar zijn ze bij de Deventer uitgeverij van postzegelboeken zichtbaar trots op. Overal keert het motief terug. Zelfs in de stropdas van directeur Toon Berghuijs (55). De landenalbums zijn in zestig jaar tijd ook in vier windrichtingen ’uitgevlogen’. „Ze zijn de kurken waarop ons bedrijf drijft.”
Van Andorra tot Zwitserland. Er zijn maar weinig landen waarvan Berghuijs geen postzegelalbum kan laten zien. Stevige bladen van houtvrij papier en een luxe cassette moeten de verzameling bescherming bieden. Zo op het oog zien ze er allemaal hetzelfde uit. Op de donkerblauwe voorkant en de rug prijkt echter het wapen van het land.Zestig jaar geleden zag het eerste boek van uitgeverij Davo er heel wat minder luxueus uit. Berghuijs toont een exemplaar voorzien van een bruine kaft. „Mijn vader was in de Tweede Wereldoorlog postzegelhandelaar. Hij bewaarde gedurende deze periode veel zegels. Daarom besloot hij een verzamelalbum voor de ”Nederlandsche Postzegels in den Oorlog” te maken . Vooral onze buitenlandse bevrijders zagen wel wat in het boek. Mijn vader kreeg van hen nylonkousen, chocolade en sigaretten in ruil voor zijn postzegelalbums.”
Het boek voorzag duidelijk in een behoefte, de verkopen liepen goed. „Vader zag zijn kans schoon en maakte een jaar later een album voor Belgische postzegels. Langzaam maar zeker breidde hij de collectie albums uit met uitgaven van andere landen.”
Rond 1980 namen Berghuijs en zijn broer de uitgeverij van hun vader over. „Gekscherend zegt het personeel wel eens: Karel doet de cijfers, Toon de letters. Dat is wat kort door de bocht, maar mijn broer doet inderdaad de financiën en ik ben vooral verantwoordelijk voor de producten die wij maken.”
Opvallend genoeg heeft de directeur zelf weinig met postzegels. „Het gaat mij vooral om het uitgeversvak. Ik ben dol op typografie. Als kind heb ik wel postzegels verzameld, maar dat deed in die tijd bijna iedere jongen. Ik heb er overigens nooit een verklaring voor kunnen vinden waarom het een duidelijke mannenhobby is.”
De vanzelfsprekendheid dat Nederlanders postzegels gaan verzamelen, is verdwenen, constateert Berghuijs. „Ik denk dat van elke honderd mannen er ongeveer zes zijn die wel eens postzegels hebben verzameld of die er nog actief mee bezig zijn.”
Ook de leeftijdsopbouw van de huidige groep verzamelaars ziet er heel anders uit dan vroeger. „Twee derde van onze klanten is tussen de vijftig en zeventig jaar. Daar kleven voordelen aan. De groep ouderen gaat de komende jaren sterk groeien en -niet onbelangrijk- zij beschikken doorgaans over een goedgevulde portemonnee. Deze verzamelaars willen dus best wat op tafel leggen voor een postzegelalbum van hoogwaardige kwaliteit.”
Nederland geeft ieder jaar voldoende nieuwe postzegels uit, vindt Berghuijs. In Scandinavische landen zijn het er over het algemeen minder, in Zuid-Europa meer. „Hoe zuidelijker je komt hoe meer er verschijnt.” Hoewel een grotere hoeveelheid postzegels een dikker album betekent, is de directeur niet jaloers op de uitgiftecijfers van landen als Spanje. „Je moet oppassen dat de wal het schip niet keert. Als er veel zegels verschijnen, bestaat de kans dat verzamelaars gaan afhaken. Op een te dure hobby zit niemand te wachten.”
De directeur breidt de activiteiten van zijn uitgeverij liever op een andere manier uit. „TPG Post en ook de buitenlandse postadministraties doen veel moeite om hun postzegelproducten onder de aandacht te brengen. Dat doen ze onder meer door ieder jaar een aantal themaboekjes uit te geven. Zo hebben wij in Nederland onlangs bijvoorbeeld een uitgave over het 50-jarig jubileum van World Press Photo gebracht. In dat boek bevonden zich de tien postzegels die ter gelegenheid van dat jubileum zijn uitgegeven. Zo’n boekje kan ook mensen die geen postzegels verzamelen aanspreken.”
Davo verkoopt zijn producten voornamelijk via de detailhandel. Verder werkt de uitgeverij in de Nederlandse markt nauw samen met Collect Club, opgericht door TPG Post om verzamelaars van informatie te voorzien. „Wij krijgen van tevoren door welke nieuwe postzegels TPG Post gaat uitbrengen. Zo hebben wij ruim de tijd om een nieuw boek of album te ontwikkelen. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten. TPG heeft ook belang bij een mooi opbergsysteem voor verzamelaars.”
Bij de Deventer uitgeverij zijn 35 personeelsleden werkzaam. Omzetcijfers wil Berghuis niet kwijt. De meeste winst behaalt de uitgeverij in ieder geval met de landenalbums. „Die zijn goed voor 80 procent van onze omzet en blijven vooralsnog de kurken waarop ons bedrijf drijft.”