CSFR denkt na over materialisme en godsverduistering
SOMEREN - De christelijke landelijke studentenvereniging CSFR houdt deze week haar jaarlijkse winterconferentie in het Brabantse Someren. De thema’s zijn ”Godsverduistering in de 21e eeuw” en ”Materialisme en de afwezige God”.
Hoe benader je studenten die iedere vorm van religie overboord hebben gezet? Veel jongeren die gaan studeren, kijken al snel alleen nog vanuit wetenschappelijk en materialistisch oogpunt naar de werkelijkheid, zo bleek gisteren. Voor een geloof in God is geen ruimte meer. Alles is stof geworden. Sinds de verlichting heeft het materialistische wereldbeeld zich meer en meer doen gelden.De CSFR-themacommissie die de winterconferentie organiseert, ziet een duidelijk verband met „de toenemende godsverduistering.” En menige student maakt het aan den lijve mee. Themacommissielid Mechiel van Appeldoorn: „Op het platteland is God veel gemakkelijker te ervaren dan in de stad. Hoe ga je daar als christelijke student mee om?”
Maar de conferentie heeft niet alleen een apologetisch speerpunt. Van Appeldoorn: „De belangrijkste focus van de winterconferentie ligt toch op kennis. Wat is materialisme precies? Hoe werkt het? Waar komt het uit voort en waar leidt het toe? Want ook in eigen kring krijgen we een steeds grotere hang naar de materie. Ook christenen lijken meer en meer geboeid door geld en goed.”
Materialisme is meer dan een platte zucht naar geld en goed, zegt Van Appeldoorn. „Het gaat om de opvatting dat alleen het stoffelijke, het tastbare, werkelijkheid is. Er bestaat geen ruimte meer voor God. Een van de gevolgen van het materialisme is godsverduistering: het besef dat God er is, ebt langzaam weg. De vraag waar het op deze conferentie om draait, is: is er nog hoop voor onze samenleving?
Victor Kal, Joods filosoof en werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam, hield dinsdag een inleidende lezing over het ontstaan van het materialistische wereldbeeld. Hij zette historische lijnen uit voor een beter verstaan van het materialisme. De Griekse filosoof Aristoteles, waar Kal op promoveerde, ziet hij als de grondlegger van dit wereldbeeld.
Woensdag hield prof. dr. G. Glas, hoogleraar reformatorische wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden, een lezing over de vraag of het christendom zelf geen bijdrage geleverd heeft aan de verborgenheid van God in de moderne tijd.
Ds. W. Visscher (predikant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort), drs. J. Reitsma (godsdienstpsycholoog), ir. A. van Maldegem (natuurwetenschapper) en prof. dr. G. C. den Hartog gaan morgenmiddag tijdens een forumdiscussie in op de vraag hoe de kerk kan staan in een materialistische samenleving en welke mogelijkheden christenen hebben om te getuigen.