OM wil meer publiciteit via commerciële zenders
DEN HAAG (ANP) – Het openbaar ministerie (OM) wil vaker de publiciteit zoeken via commerciële televisiezenders. Dat is volgens H. Brouwer, voorzitter van het college van procureurs–generaal, een van de middelen om iets te doen tegen de negatieve beeldvorming over de organisatie.
Het OM moet zich helder profileren en altijd open en eerlijk zijn, zegt Brouwer deze week in het Justitie Magazine. „Wij richten ons op NRC Handelsblad en Nova. Willen wij het grote publiek bereiken, dan moeten we ons meer richten op bijvoorbeeld RTL, SBS en Talpa". Dat moet volgens de OM–baas gebeuren „zonder onze beginselen te verkwanselen".Hij vindt het onterecht dat er een beeld is ontstaan van het OM als een organisatie die fout op fout maakt. „Dat wordt niet gestaafd door de feiten", stelt Brouwer. Hij wil vaker dan zijn voorganger J. de Wijkerslooth de publiciteit zoeken. „Daarbij zullen we geheid onze neus stoten, maar we moeten vaker, alerter en assertiever reageren", zegt Brouwer.
Als door de beeldvorming bijvoorbeeld iedereen verwacht dat het OM in een zaak twintig jaar zal eisen en de officier van justitie eist later tweeënhalf, dan moet dat volgens hem tijdig duidelijk worden gemaakt. „Dat is in het belang van de geloofwaardigheid van de rechtsstaat".