NS en KLM huren treinen voor hsl
UTRECHT (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen en KLM hebben vrijdag twaalf treinen besteld die tijdelijk over de hogesnelheidslijn gaan rijden.
Dat heeft een woordvoerder van de NS gezegd.Het huren van de locomotieven stelt de bedrijven in staat de snelle spoorlijn tussen Amsterdam en Parijs met een vertraging van zo’n drie maanden in gebruik te nemen. De treinen zullen waarschijnlijk vanaf juli 2007 rijden, volgens een uitgeklede dienstregeling en veel langzamer dan gepland. De tijdwinst op het traject is daardoor beperkt.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet volgens de woordvoerder van de NS wel haast maken met het testen van de locomotieven, zodat de vergunningen geregeld kunnen worden. „Als het tegenzit, kunnen de treinen pas in september rijden.”
Eigenlijk was het de bedoeling dat de exploitant HSA (90 procent NS en 10 procent KLM) vanaf april 2007 met hoge snelheid over het traject zou rijden. De onderneming heeft daartoe treinen bij het Italiaanse AnsaldoBreda besteld, maar de voertuigen zijn niet op tijd aangepast aan het beveiligingssysteem van de hsl. Pas in februari 2008 verwacht de HSA de eerste treinen.
Als noodoplossing heeft de HSA zich gewend tot Angeltrains, dat geschikte locomotieven kan leveren. Dit kost grofweg 50 miljoen euro extra. De exploitant vindt dat minister Peijs van Verkeer dit bedrag moet betalen, omdat zij de specificaties van het beveiligingssysteem te laat zou hebben geleverd. Peijs legt de schuld echter bij het samenwerkingsverband. Arbiters zullen bepalen wie voor de 50 miljoen euro moet opdraaien.
De beloofde snelle en frequente verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam en Parijs laat nu een aantal maanden op zich wachten. De 12 locomotieven en 71 rijtuigen gaan maximaal 160 kilometer per uur rijden, veel minder dan de aanvankelijk geplande 300 kilometer per uur. Tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda komt een halfuursdienst. Tussen Amsterdam en Brussel zal dat een tweeuursdienst zijn. De dienst tussen Den Haag, Breda en Brussel komt er voorlopig niet. Op het bestaande spoor wil de NS wel internationale treinen inzetten, die nu ook al rijden.