Kamer ontstemt over integratiecampagne
DEN HAAG (ANP) – De Tweede Kamer is niet te spreken over de campagne die minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) reeds in gang heeft gezet om de integratie positief onder de aandacht te brengen. De bewindsvrouw heeft daarvoor 10 miljoen euro uitgetrokken voor de komende drie jaar maar wil niet zeggen wat de publiciteitscampagne precies behelst.
Dat bleek maandag tijdens het begrotingsoverleg voor integratie in 2006. De PvdA vindt het „onbestaanbaar" dat de minister hier zoveel geld insteekt terwijl de Kamer niets afweet van de inhoud en niet het groene licht daarvoor heeft gegeven. CDA en VVD zien er ook het nut niet van in. GroenLinks en D66 hebben een motie ingediend om het gereserveerde geld in te zetten voor concrete positieve acties. Het mag niet naar reclame– en adviesbureaus gaan.Verdonk zei op haar beurt er „ook niets van te begrijpen”. Ze heeft het idee voor een campagne diverse keren aan de orde gesteld en wilde juist iets anders doen dan de gebruikelijke postbus–51–spotjes. Over de inhoud kan ze nog niets zeggen omdat dit hoort bij de strategie. „Het begint van onderaf waarna er steeds meer symbolen verspreid worden”. Ze raadde nog wel aan goed te kijken naar muziekzenders waar veel jongeren naar kijken.
De Tweede Kamer wil liever meer geld om radicalisering onder jongeren tegen te gaan: 6 miljoen euro in plaats van de 3 miljoen die er nu voor staan. Zo kunnen alle instituten in het beroepsonderwijs (VMBO, ROC, HBO) medewerkers trainen om radicalisering te herkennen en mee om te gaan.
Volgens Dijsselbloem (PvdA) staat de 3 miljoen totaal niet in verhouding tot de 400 miljoen euro die voor terrorismebestrijding uitgetrokken wordt. Een amendement van de PvdA en VVD voor een verdubbeling van het budget kan waarschijnlijk op een meerderheid rekenen. Verdonk vindt dat er al genoeg projecten tegen radicalisering lopen maar kan niet om een amendement heen.