Fel verzet tegen energielabel auto
AMSTERDAM (ANP) - De energielabels voor nieuwe auto’s leiden tot ridicule situaties en verzet vanuit de auto-industrie. Voor een dik 5 meter lange Audi A8 met een zescilindermotor geldt volgend jaar dezelfde energieklasse als voor een Fiat Panda 1.2.
Een Ford Focus 1.4 vierdeurs krijgt dankzij de ’schone’ prestaties een korting van 1000 euro, terwijl de driedeursversie met dezelfde motor en uitlaatgasemissie maar voor een korting van 500 euro in aanmerking komt.De door de auto-industrie gewraakte labels zijn in 2001 in de lidstaten van de Europese Unie ingevoerd. Nederland hanteert als enige land een formule waarbij de uitstoot wordt gerelateerd aan de breedte en de lengte van een auto.
Daardoor kan een grote auto met een hoog verbruik hetzelfde energielabel krijgen als een kleine, zuinige auto. Een lange limo kan in deze berekening op papier even energievriendelijk zijn als een smart fortwo voor twee inzittenden. Onverklaarbaar voor autokopers, luidt het oordeel in de autobranche.
De Fia Foundation, een organisatie van onder meer automobielclubs als de ANWB en de Duitse ADAC, die zich in Europees verband bezighoudt met het onderwerp auto en samenleving, lobbyt momenteel bij de Europese Commissie voor een andere berekeningsmethode. Het doel is een klassering die meer aansluit bij de beleving van autokopers. Volgens technisch directeur F. van West zal het echter nog wel enkele jaren duren voordat deze methode op voldoende steun kan rekenen in Brussel.
Fiat Auto Nederland laat het er niet bij zitten en is nu met een politieke lobby gestart, wat in de Tweede Kamer enkele weken geleden leidde tot een motie van Rouvoet (ChristenUnie) om de ongelijkheid in de berekeningsmethode weg te nemen. De 63 stemmen waren niet voldoende voor een meerderheid. Nu worden de leden van de Eerste Kamer bestookt, die volgende week het wetsvoorstel voor de energielabels behandelt. Het is het laatste politieke station dat beslist over de regeling, die op 1 juli 2006 moet ingaan.
Auto’s met een A-label (schoonst) krijgen dan een korting van 1000 euro op de fiscale heffing bpm, zoals bijvoorbeeld een Citroën C1 en een smart fortwo diesel en de eerder genoemde Ford Focus. Voor minder zuinige en meer milieubelastende auto’s gelden lagere kortingen en zelfs heffingen. Modellen met een label G, zoals de meeste terreinauto’s en SUV’s, worden juist belast met 540 euro extra bpm.