Binnenland

Vervoerders bepleiten compensatie voor terreurmaatregelen

DEN HAAG (ANP) – De overheid moet de vervoerbedrijven financieel compenseren voor de maatregelen die ze nemen tegen de terreurdreiging. De sector is vele miljoenen euro’s kwijt om de veiligheid van de reizigers te garanderen, maar deze kosten kan de branche niet op de klanten verhalen.

16 November 2005 16:03Gewijzigd op 14 November 2020 03:11

Dat zei voorzitter R. de Boer van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) woensdag op de jaarvergadering.De vervoerders hebben volgens De Boer, voormalig minister van Verkeer en Waterstaat, veiligheid hoog in het vaandel staan. „Maar de overheid legt de lat hoger door te bepalen dat een lichte terreurdreiging geldt voor het openbaar vervoer".

Vooral de spoorsector heeft de laatste tijd extra veiligheidsmaatregelen moeten nemen. Sinds begin september is het toezicht op trein- en metrostations verscherpt, omdat er volgens de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) sprake is van een lichte dreiging. Passagiers wordt gevraagd bagage niet onbeheerd achter te laten en verdachte situaties te melden.

De vervoersbranche heeft het al zwaar, zei De Boer. „Alle ondernemers lijden onder de gestegen brandstofprijzen". De extra kosten bedragen dit jaar meer dan 1 miljard euro. KNV heeft de overheid om een bijdrage van 62 miljoen euro gevraagd, maar minister Peijs van Verkeer is met slechts 7,2 miljoen euro over de brug gekomen. „Nodig is extra compensatie voor 2005 met 60 miljoen en datzelfde bedrag voor 2006.".

Zonder compensatie voor de dure brandstof zijn vervoerders gedwongen in de dienstverlening te schrappen. Er kunnen bijvoorbeeld busroutes verdwijnen. Ook bestaat de kans dat reizigers uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen, verklaarde De Boer.

De KNV-voorzitter had verder kritiek op de vakbonden. Hij vraagt zich af of alle stakingsmiddelen in het openbaar vervoer wel geoorloofd zijn, zoals het niet controleren van vervoerbewijzen. „U zou toch raar staan te kijken als stakend winkelpersoneel opeens de hele inventaris gaat weggeven". Openbaar vervoer kan en mag volgens De Boer niet gratis worden weggegeven. „Niet omdat werknemers een meningsverschil hebben met hun baas en al helemaal niet als het gaat om een staking die een politiek statement moet afgeven, wat ook steeds vaker voorkomt".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer