Transavia beschuldigt Schiphol van vals spel
ROME (ANP) - Transavia is woedend op Schiphol wegens de onlangs geopende pier voor prijsvechters. Deze zou ongeschikt zijn voor Transavia en speelt grote concurrenten zoals easyJet in de kaart.
De luchtvaartmaatschappij beschuldigt de luchthaven zelfs van concurrentievervalsing.„Twintig jaar lang is er gemier over de tarieven en dan komt Schiphol met een pier waar luchtvaartmaatschappijen 20 procent korting op de luchthaventarieven krijgen en wij hebben er niets aan”, zei commercieel directeur Willem Hondius van Transavia donderdag in Rome.
De vervoerder eist nu eenzelfde korting van Schiphol. Tot de mogelijkheden behoort zelfs het inschakelen van de kartelwaakhond NMa, hoewel daar volgens Hondius voorlopig nog geen sprake van is. „Een luchthaven moet iedereen gelijk behandelen en niet iets bouwen dat alleen geschikt is voor een bepaalde groep.”
Transavia, op moederbedrijf KLM na de grootste klant van Schiphol, heeft niets aan de prijsvechterspier. Er is onvoldoende ruimte om onderdak te bieden aan de vluchten van de luchtvaartmaatschappij. Bovendien ligt de H-pier in het niet-Schengen-gedeelte van de luchthaven, terwijl Transavia vooral vluchten naar Schengen-landen uitvoert. „Het lijkt wel of de pier gebouwd is voor easyJet”, zei Hondius. Deze prijsvechters vliegt veel op bestemmingen buiten het Schengen-gebied.
Hondius vindt het onbegrijpelijk dat Schiphol met de bouw van de H-pier geen rekening heeft gehouden met Transavia. „Wij zijn de op een na grootste klant van de luchthaven.” Hij verwacht dat andere maatschappijen mogelijk ook de 20 procent korting zullen claimen, als Schiphol Transavia tegemoet komt.
Zes luchtvaartmaatschappijen maken momenteel gebruik van de H-pier, namelijk easyJet, bmibaby, Thomsonfly, Jet2 en Sky Europe. Vanaf 1 december komt daar Wizz Air bij. Het is de bedoeling dat de maatschappijen op de pier zo snel mogelijk klaar worden gemaakt voor vertrek. Een korte zogenoemde omkeertijd is erg belangrijk voor prijsvechters, die het moeten hebben van een groot aantal vluchten per dag. Bovendien krijgen de bedrijven een korting van 20 procent op de luchthaventarieven, omdat hun vliegtuigen niet met een slurf aan een gebouw vastzitten. Op de H-pier moeten reizigers weer ouderwets naar het vliegtuig lopen.