Bovag wil meer grip op bromfietshandel
AMSTERDAM (ANP) - Handelaren en verkopers die meewerken aan het opvoeren van scooters en andere bromfietsen, lopen het risico hun Bovag-lidmaatschap of dealerschap kwijt te raken.
Brancheorganisaties Bovag en RAI willlen de ’foute’ handelaren aanpakken omdat ze de sector een slechte naam bezorgen.Bovag-leden die klanten helpen bromfietsen op te voeren en betrapt worden door de Economische Controledienst, krijgen in eerste instantie een gele kaart van de brancheorganisatie. Wordt dezelfde ondernemers een tweede keer gesnapt, dan vliegt deze er „onherroepelijk” uit, bevestigde een woordvoerder van Bovag zaterdag een bericht hierover in De Telegraaf.
De organisatie heeft inmiddels de lidmaatschapseisen aangepast om het royement van de foute leden mogelijk te maken. Alle Bovag-tweewielerbedrijven krijgen de komende tijd de ”Anti-opvoerkaart”. Hierop staan de nadelen van het opvoeren van snor- en bromfietsen. Zo kunnen berijders van opgevoerde scooters fluiten naar hun verzekeringsgeld. Ook waarschuwt de kaart voor de „grote kans op boetes en inbeslagname.”
De RAI pakt haar leden via een andere weg aan. Importeurs, die handelaren herhaaldelijk betrappen op het meewerken aan het opvoeren, kunnen het dealerschap van deze ondernemer intrekken, aldus de Bovag-zegsman.
De strenge maatregelen vloeien voort uit het convenant dat de organisaties sloten met staatssecretaris Van Geel (Milieu) om de overlast van de opgevoerde bromfietsen aan te pakken. Bromfietsers die voor een tweede keer voor lawaai of opvoeren op de bon gaan, moeten hun snor- of bromfiets inleveren, zou de bewindsman het liefst zien. In een brief aan de Tweede Kamer heeft hij dit plan eerder al voorgesteld.