Binnenland

NS-directie eens met alternatief rooster

De directie van de Nederlandse Spoorwegen accepteert op hoofdlijnen het alternatieve dienstrooster van de ondernemingsraad (OR). Dat maakte de NS woensdag bekend. Een woordvoerster benadrukt dat er nog wel „haken en ogen” aan het plan zitten.

Binnenlandredactie
13 June 2002 09:07Gewijzigd op 13 November 2020 23:37

Na alle tumult over het zogenoemde rondje om de kerk en de wisseling van de wacht in de directie mocht de OR zelf aan de slag om een ander dienstrooster voor het personeel te ontwikkelen. Eind mei presenteerde het medezeggenschapsorgaan zijn plan. De raad koos voor een verdeling van de lusten en de lasten onder conducteurs en machinisten.

„Wat de OR daarover zegt, wordt overgenomen”, aldus de woordvoerster. „Het moet logistiek echter wel haalbaar zijn. De plannen worden nu door NS Logistiek doorgerekend.” Die rekenronde moet voor eind juni zijn afgerond. Het nieuwe rooster moet 15 december ingaan, dan gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Tot vorig jaar ging een nieuwe dienstregeling altijd begin juni in, dit jaar gebeurt dat voor het eerst in heel Europa half december.

De OR heeft het rooster ook laten doorrekenen, door een onafhankelijk instituut. Nu kijkt de NS of het in de praktijk ook zal werken. Ook zal worden gekeken of aan elke eis van de raad per standplaats tegemoet kan worden gekomen. Mogelijk kunnen sommige zaken niet exact zoals de OR het wil, omdat dat praktisch niet haalbaar is.

„Dit is een heel grote stap voor de NS”, zegt de woordvoerster. Het veelbesproken rondje om de kerk zorgde voor een stroom aan kritiek, de toenmalige directie wist echter niet van wijken en vertrok afgelopen januari zelf. De huidige directie zet die stap nu wel. „We krijgen er heel wat voor terug. Want het plan van de OR kan rekenen op een enorm draagvlak onder het personeel.”

In het model van de OR hoeven niet steeds dezelfde conducteurs of machinisten op dezelfde treinen te werken. Daardoor zitten niet altijd dezelfde mensen op de ”probleemlijnen”, lijnen waar bijvoorbeeld veel wordt zwartgereden. Ook zullen er meer treinen rijden in het rooster van de OR. Dat plan zou de NS evengoed minder geld kosten. Er zijn minder mensen nodig doordat ze flexibel inzetbaar zijn.

OR-voorzitter G. Wold beloofde bij de presentatie van de plannen dat het „weer leuk wordt om bij de NS te werken.” Ook de vakbonden zijn vol lof over het OR-plan. Volgens onderhandelaar A. van den Berg van FNV Bondgenoten is afgelopen jaar aangetoond dat het rondje om de kerk de treinen niet beter op tijd laat rijden.

Volgens de NS-woordvoerster is er duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. „De directie wil een streep zetten onder de afgelopen twee jaar. Als je dat echt wilt, moet je zelf bewegen. De afgelopen jaren waren weinig verheffend.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer