Kerk & religie

„Afgoderij ontstaat als beleving verdwijnt”

GROOT-AMMERS - Reformatieherdenking betekent deze les leren: zodra het ware beleven van de godsdienst verdwijnt, komt meteen de afgoderij ervoor in de plaats. Zelfs met de meest heilige dingen uit het verleden kan afgoderij bedreven worden.

Van een medewerker
31 October 2005 10:52Gewijzigd op 14 November 2020 03:07

Ds. A. J. Kunz stelde dit zaterdagavond in zijn openingswoord tijdens de reformatieherdenking in Groot-Ammers, georganiseerd door de stichting In de Rechte Straat (IRS). Tijdens de avond sprak evangelist ds. T. Vanhuysse uit Tongeren (België) over ”Actualiteit van de Reformatie”.In zijn toespraak stonden de drie sola’s centraal: alleen de Schrift, alleen door genade en alleen door het geloof. De ex-priester Vanhuysse roemde Maarten Luther, die de kern van het rijke Evangelie van genade opnieuw ontdekte. Deze kern bestaat volgens ds. Vanhuysse in de rechtvaardiging door het geloof alleen.

In Worms betuigde Luther tegenover kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders en wereldleiders zijn boodschap. Beide groepen stonden even vijandig tegenover het beklemtonen van het genadekarakter. De belijdenis van Luther had verregaande consequenties. Hij werd door de keizer vogelvrij verklaard. Niemand mocht hem onderdak verlenen, iedereen was verplicht hem op te pakken en uit te leveren.

Dit is nog de actualiteit van de Reformatie, zo betoogde ds. Vanhuysse. Luther maakte een eind aan een lange traditie waarin de Bijbel aan banden werd gelegd. Nog steeds leert de Roomse Kerk dat de uitleg van de Bijbel alleen aan de clerus toekomt. Met Luther begon het tijdperk dat het Woord Gods de hoogste en laatste instantie is waarop men zich beroepen moet. Dit werd een van de pijlers der Reformatie: het Woord alleen. Luther verwierp het heersen van paus en kerk over de Schrift, maar leerde wel dat iedere gelovige gebonden en onderworpen is aan het Woord.

De kracht van het Woord moet ook nu bewaard worden, zei ds. Vanhuysse. „Het was krachtig genoeg om mijn eigen leven ondersteboven te gooien, zodat ik de levende Christus kon ontmoeten. Ook in de gemeente van Tongeren had het Woord kracht. In Tongeren werden afgodendienaars en Maria-vereerders tot volgelingen van de levende God.” Het was voor Luther ook niet zonder strijd dat hij de tweede pijler, ”alleen uit genade, alleen door Christus”, ontdekte.

Ds. Vanhuysse zei uit eigen ervaring te weten hoeveel strijd het kost van tradities afstand te doen. „Ook ik zat vast aan die rites, zoals 150 keer per dag de Weesgegroetjes bidden. Elke vrijdag ranselde ik mijzelf af om boete te kunnen doen. Ik was wel priester, maar wist niets van Christus af. Hooguit was Hij een voorbeeld.”

De Belgische predikant stemde in met een uitspraak van Luther: „Het is vreselijk als men over menselijke instellingen babbelt, maar over Christus zwijgt.” Het geloof ontstaat volgens ds. Vanhuysse alleen daar waar gepredikt wordt dat Jezus op aarde kwam en waarom Hij hier kwam.

Dit bracht de predikant bij de derde pijler, ”het geloof alleen”. „Nooit ben je waardig voor genade, je kunt alleen aan de schatten van Christus deelhebben door het geloof. Dit is niet wat de kerk gelooft, maar het geloof dat de Heilige Geest in je hart legt. Je gaat luisteren naar het Evangelie en staan op de beloften. Ik heb niets, maar Christus heeft alles gedaan, ook voor mij.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer