„Het Evangelie moet een olievlek worden”
ZEIST - Wat God met zijn leven wil doen, weet Ruben nog niet zo goed. „Maar dát Hij van mij iets vraagt, dat is me wel duidelijk”, zegt de 21-jarige student van de Christelijke Hogeschool De Wittenberg te Zeist. „Ik oriënteer me nog wat, wachtend op aan aanwijzing van boven.”
Ruben was dinsdagmiddag een van de bezoekers van de jaarlijkse evangelisatiebeurs in De Wittenberg. Hij voelt zich het meest geroepen voor werk onder jongeren. „Preciezer kan ik het nog niet zeggen. Daarom kijk ik hier wat vrijblijvend om me heen.”De Christelijke Hogeschool en Toerustingscentrum De Wittenberg organiseerde dinsdag voor de vijfde maal de evangelisatiebeurs. Vijftien op evangelisatie gerichte organisaties waren met een stand aanwezig. Standhouders gaven informatie, beantwoordden vragen, deelden folders uit. Onder de standhouders bevonden zich onder meer Stichting Gave, Youth for Christ, Stichting Naar House, het Nederlands Bijbelgenootschap, stichting Gideon en de IZB.
Simon de Kam (coördinator zending en evangelisatie op De Wittenberg), opende de beurs. Waarom zo’n beurs? Waarom evangelisatie? „Waar het Evangelie van Jezus Christus wordt geplant, daar is mest en water nodig. Sommigen van jullie zijn geroepen om te beplanten, anderen om te begieten. Wij zijn Gods medewerkers, wij moeten beplanten en begieten. Jezus Christus heeft ons opgedragen te vertellen dat iedereen het met God in orde kan maken.”
Achter de stand van de Stichting Naar House staat Johan (19). Hij doet dit al een paar jaar. „Je weet dat er mensen zijn die verloren gaan”, zegt hij. „Daarom is het zo belangrijk dat er ook mensen zijn die het Evangelie vertellen. Dat is onze opdracht: Gij zult Mijn getuigen zijn.”
Anne-Wil (18) staat in een hoekje te lezen in een folder van Agapè. Ze volgt de opleiding bijbelstudie en geloofsopbouw. Waarom is ze op deze beurs? „De blijde boodschap moet verkondigd worden. En Jezus heeft gezegd dat we moeten leven als een licht op een donkere plaats. Daarom.”
Mike (20) bemant de stand van Athletes in Action (onderdeel van Agapè). „Wij willen graag mensen nieuwsgierig maken naar de God voor Wie wij leven. Elke mogelijkheid om jongeren daarvoor te motiveren grijpen we aan.” Athletes in Action spoort jongeren aan om een sportieve beweging van evangelisatie en discipelschap op gang te brengen.
Mike: „Wij zoeken mensen die een passie hebben voor sport én voor Jezus. Jongeren spreken nu eenmaal twee talen, die van de muziek en die van de sport. En die van de sport vinden wij een vet-toffe manier om het Evangelie te verkondigen.”
Marianne (35) denkt dat ze de oudste bezoeker van de beurs is. De Heere heeft haar duidelijk gemaakt dat Hij haar in Zijn Koninkrijk wil gebruiken. „Hij heeft mij Zelf verteld dat ik naar De Wittenberg moest. Hoe mijn weg er verder uit ziet, weet ik nog niet. Ik bid veel, lees veel in de Bijbel, in de hoop dat Hij me de weg verder wijst. Ik weet dat God alle barrières weg kan nemen. Hij verrast altijd weer.”
Er zijn twaalf workshops. Heiko van den Broek leidt de workshop van Agapè. Agapè heeft een hoog doel: „Wij willen dat iedereen in Nederland met het Evangelie bereikt wordt.” Hoe doe je zoiets? Dat lijkt vooralsnog de vraag.
Weten de bezoekers van deze workshop daar misschien raad mee, vraagt Van den Broek.
„Samenwerken met de kerken”, zegt een jongen.
„Vriendschap opbouwen met iedereen die je ontmoet”, zegt een meisje.
„Eerst bidden”, roept iemand.
Van den Broek: „Wij werken aan geestelijke vermenigvuldiging. Daarvoor heb je mensen nodig die er echt voor willen gaan, die zich vervolgens getalsmatig uitbreiden tot een steeds grotere groep mensen. Dat is ook de formule van Coca-Cola en van McDonald’s. Die werken aan een sfeertje waarin de een tegen de ander zegt: „Hé, drink jij Coca-Cola? Dat wil ik ook!” Of: „Kijk, hij eet bij McDonald’s. Dat gaan wij ook doen!” Het Evangelie moet een olievlek worden. Als je daar echt voor wil gaan, zíé je de mensen één voor één tot geloof komen. Dat is het resultaat van Agapè. Echt waar. Als je gekke dingen wil meemaken, moet je bij Agapè zijn.”
Christie (20) vindt de workshop best interessant. „Het doorgeven van het Evangelie is iets moois. De praktijk kan trouwens wel wat weerbarstiger zijn dan hier in theorie verteld wordt. God werkt altijd anders dan wij verwachten.”
Liesbeth (18), student godsdienst en pastoraal werk, vindt het interessant om te kijken wat er op het gebied van zending en evangelisatie allemaal te koop is. „Want als je iets wilt doen in Gods Koninkrijk, moet je wel weten hoe, en bij wie, en waar.”