Particuliere initiatieven voor Pakistan nauwelijks effectief
RIJSWIJK (ANP) – Particulieren die spontaan goederen verzamelen voor de bewoners van het getroffen gebied in Pakistan komen vaak van een koude kermis thuis. Hun vrijwilligerswerk met goede bedoelingen strandt meestal in een loods of schuur in Nederland. De kans dat de hulp het aardbevingsgebied bereikt, is klein.
„Ze moeten zelf het transport regelen. En een kilo vracht door de lucht is heel duur. We zeggen steeds: ’denk na of het wel nut heeft’. Spontaniteit is belangrijk, maar het is de vraag of het altijd verstandig is", leert een woordvoerder van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO).De SHO dringt er steeds op aan geld te geven. Dat kunnen organisaties die in de streek bekend zijn het besteden voor de aanschaf van de noodzakelijke spullen, in dit geval tenten, dekens, medicijnen en voedsel.
Een loods in het Rotterdamse industriegebied Spaanse Polder puilt uit van de dozen en pakketten. Er zitten winterjassen in en andere warme kleren. Ze zijn verzameld op initiatief van de Rotterdamse ondernemer Abdul Malik. Ook in Alphen aan den Rijn en in Amstelveen heeft hij nog spullen verzameld. Maar het probleem is om ze naar Pakistan te krijgen. Malik had gehoopt dat ze mee konden op de vluchten van Pakistan International Airlines. Maar de passagierstoestellen van PIA gebruiken hun beperkte vrachtruimte vooral voor het vervoer van medicijnen. Inmiddels probeert Malik de goederen, genoeg voor tien tot vijftien containers, te verschepen vanuit Rotterdam.
Professionele organisaties, zoals het Rode Kruis of Cordaid, werken waar mogelijk met leveranciers uit de regio van een getroffen gebied. Onlangs heeft Nederland bijvoorbeeld 14 miljoen euro voor noodhulp beschikbaar gesteld. Dat geld gaat naar organisaties als VN Voedselhulp, Unicef, het Rode Kruis, Save the Children en Dokters van de Wereld. Die hebben vaak opslag en distributie in de directe omgeving en kunnen ervoor zorgen dat hulp snel op de goede plekken komt. Juist in Kashmir is dat van levensbelang, omdat een groot deel van de infrastructuur is verwoest en de winter snel invalt.
Vanaf de Duitse luchthaven Rammstein heeft ook de NAVO een luchtbrug geopend naar het noordelijke deel van Pakistan. Maar particulier verzamelde goederen gaan niet mee. De militaire vrachtvliegtuigen laden de spullen die zijn aangeleverd uit de verschillende lidstaten.